14 maj 2018

SM tävling i strängnäs


Vi anlände till ett soligt Strängnäs efter ca 15 timmars bilresa, stannade och sov i Sundsvall över natten mellan torsdag och fredag.

Gick banan direkt vi lastat ur bilen och ställt i ordning våran depåplats, konstaterade direkt att den inte stämde överens med hur jag trodde den var när man sett på sbf play, den hade brantare kurvor, var mycket smalare än jag tyckte det såg ut! Teknisk med mycket asfalt.

Tyvärr vart träningen på fredagen inställd så fick ingen chans att testa bilen innan lördag på tidsträningen.

Vi började Lördagen med tidsträning, det stämde inte alls för mig. Jag fick i fel växlar flera gånger och konstaterade att stoppen för backen och 1an gjorde det här. Hade sämsta tiden av alla som gick i mål p.g.a det här.

Lite trist att ett sånt skitfel ska göra att tidsträningen blev helt förstörd, men så är det när man inte kört bilen nästan någonting. Förutom det så tyckte jag att bilen kändes bra på banan. Hade enormt mycket mer fäste än förra året, går inte att jämföra bilen som den är nu.











Börjar mitt första heat med att vara hyfsat med i starten. Var 2a/3a när jag släppte gasen, valde alternativspåret direkt eftersom min spotter tyckte det var vettigt! Hade jag själv valt hade jag fortsatt köra på min tredje position. I efterhand ser jag att det här var ett bra val!
Efter alternativet så hamnar jag istället på en 5e placering, sist av alla i mitt heat, jag börjar jaga och tycker det går hyfsat bra på banan. Är ju trots allt mina första varv på asfalt med ny motor och ombyggd bil. Jag hänger på de andra ganska bra och lyckas ta mig upp en placering när mazdan framför mig tar alternativspåret. Han kommer ut just bakom mig och jag blir lite stressad och gör bort mig i en kurva, tappar ingen placering men viktig tid! Ligger på och jagar de framförvarande som har ganska stort avstånd till mig. På sista varvet går bilen framför mig in i alternativet och jag tar ännu en placering. En stadig 3e plats som jag håller in i mål. Trodde jag skulle få en bra tid men räckte tyvärr bara till 17e, när man granskar filmen ser man mycket tid som kunde ha sparats in. Men övning ger färdighet och jag tror att det bara kommer gå bättre och bättre i sommar!

I andra heatet möter jag många snabba bilar, men jag får en grym start och vi är 3st som ligger lika. Tyvärr fegade jag lite och släppte gasen så var bara 5a ut ur första kurvan. Väljer inte alternativet eftersom jag kör på utsidan och försöker följa efter de andra så bra jag bara kan! Upp över hoppet glider Göran Tell ut med sin Bmw (problem med bilen) och jag lyckas köra om honom och tar mig upp på en 4e placering. Kurvan efter det glider Opeln som är på 3e plats ut och jag tar mig lätt upp på en tredjeplats. Håller den här placeringen galant efter alternativet och känner att jag har riktigt bra fart på banan. Tyvärr fegar jag i en kurva och använder inte handbromsen, resultatet är att jag glider rakt fram, tappar massvis med tid och 2 placeringar när jag blir omkörd. Vet redan nu att mina semifinal chanser är borta hur bra jag än kör i tredje omgången så testar lite hur fort jag kan köra och var jag kan tjäna tid. Resultatet blir en riktigt snabb kurva där jag aldrig tidigare vågat köra så fort, tappar lite fart över hoppet där och märker att jag egentligen skulle ha kört snålare. När jag landar efter hoppet så tappar jag kontrollen över bilen när den återfår fästet. Snurrar och får skitdålig tid i andra kvalet.

I mitt tredje kval så hinner jag bara köra ut till startfållan när jag slår av bilen. Den vägrar sen gå igång, ropar åt folket runt mig att putta igång bilen och fort var den igång igen. Roligt att så många var snabbt framme! Tyvärr så ser jag direkt att något är fel då batteriet är nere på 8v och kylningsdisplayen börjar flimra. Går ut och öppnar huven och ser att remmen har gått av i heatet innan. Riktigt klantigt att inte öppna huven och titta sånt. Bara köra tillbaka i depån, tog inte länge att byta men tyvärr alldeles för länge för att kunna delta i mitt heat. Trist avslut på en rolig och givande dag. Lärde mig mycket och hade såklart gett allt i sista kvalet. 







Det var mycket folk som hade kommit för att se mig köra! De som följde med mig var mamma, pappa, och min farbror! Sen blev jag överraskad av Jan & Solveig som hade tagit flyget dit för att se mig! Snacka om roligt. Hade ett gäng kompisar där, en morbror och Eva-britt och Hans såklart. Sen gjorde det inte saken sämre att jag hade mycket kompisar som satt hemma och tittade på SBF play! 



 Nu blir det inte mycket uppdatering på bloggen i veckan, men under nästa vecka kommer det troligen tränas starter och finjusteras! Vi hörs då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar