9 maj 2018

Redo för första tävlingen i Strängnäs!

Imorgon börjar vi rulla ner mot Sundsvall, vi sover över där innan vi drar vidare till Strängnäs där fösta SM/RM Tävlingen går av stapeln.

Har varit fullt ös i garaget ända till idag!
Eftersom vi är 4st som åker till Strängnäs så ryms vi inte i transportern, vi får inte med mycket däck heller när vi kör en mindre bil.


Pappa och Anders arbetar på däckstället som vi gjort till släpet.




Resultatet blev riktigt bra! Efter den här bilden är tagen har vi även utökat så vi kan ha vårat depåtält i den ställningen. Toppen när man inte alltid har en stor bil att ha däck eller tält i!







Har varit mycket spackel och maskering under veckan! Vill ju att det ska se bra ut i början på säsongen så vi bestämde oss för att lackera det mesta och stoppa nya skärmar runt om. Tyvärr så har jag inte fått min nya front eller bakdel p.g.a försenad leverans från deras sida.


Pappa lackerar min stötfångare fram, bak, sidokjolar, huv och vi har även bättringsmålat karossen. Det börjar bli riktigt bra nu!
Dekaltrimmar såklart! Här är några av sponsorerna som stödjer mig denna säsongen! Tyvärr har klistermärkena för mina personliga sponsorer inte kommit utan hoppas de kommer innan nästa tävling!


I år är det lite annan breddning än förra året, de här skärmarna är också lite mindre vilket gjorde att de inte riktigt passade in som vi hade kapat i karossen. Det fixade vi men är såklart lättare om man kör med likadana skärmar ordinare som reserv! Nu har jag faktiskt 2st reservuppsättningar sidoskärmar fram och bak. Ett par helt nya och ett par begagnade.


Här har vi fått på framskärmarna också! Vi lyfter upp bilen och byter oljefilter och olja. Det gör vi efter varje tävling. Fick tag på riktigt billiga oljefilter från tyskland, i Sverige kostar de dubbelt så mycket för samma oljefilter. Beställde 18st direkt så jag har till hela sommaren!



Försöker passa in framskärmar, huv och framlysen så gott det går. Tycker att det blev ganska bra med tanke på att vi inte har de nya skärmarna som är mycket mycket snyggare.

Slutresultat utan huven på! Täckt igen parkeringsljusen och så! Är riktigt nöjd över arbetet vi gjort under vårvintern. När vi varit ut och testat har det känts riktigt bra. Har justerat in min launchcontroll och fått nya varvstoppar till min MSD tändning som ska passa nya motorns varvtal bättre.


Man får inte glömma den röda randen! Norrbottens glas är ännu en sponsor som hjälper till i år! Tyckte märkena passade bra som ögon, fastnar lätt i kameralensen!!

 Vi har såklart även packat reservdelar, tyvärr får man sålla bort lite när det blir att använda den mindre bilen. Säkerligen går det sönder saker man lämnat hemma. Har iallfall tagit med alla bärarmar bak, lite stötdämpare både fram och bak, svängarmarna bak, bromsar både fram och bak. Drivaxlar och en bakaxelklump!! Förhoppningsvis ska vi inte behöva göra annat än att tanka.
Reservmotorn får stanna hemma den här tävlingen, får se om det blir att ta med den på någon tävling alls denna sommar. Hade upplägget varit som förra året att SM och Norrlandsveckan hade gått under samma vecka hade vi haft med den under hela den veckan. Nu tror jag att vi har tid att åka hem och byta motor mellan tävlingar. Men motorn ska inte gå sönder. Har fullt förtroende för bilen och motorn, det är bara upp till mig som förare att fixa starterna och ta det kyligt på banan.


Bakaxelolja är också bytt inför denna säsongen, känns bra att gå igenom och serva bilen inför säsongen. Gör att man verkligen har koll på allt, ser ifall det är något som behöver bytas oftare eller så!










Känns superbra att äntligen få åka på tävling igen! Jag hoppas verkligen att det blir en lyckad tävling, tycker jag mest haft motgångar senaste året så det behövs verkligen för motivationen. Man kan tro att jag har oändligt med tålamod med bilen eftersom jag fortfarande har kvar den, men utan min pappa och farbror så hade jag nog gett upp för längesen. Skönt att ha någon som pushar en när man är så less att man bara vill sälja bilen.





Vännäs 2017
Vi har verkligen laddat upp inför tävlingen, längtat hur länge som helst. Har ju uppdaterat bilen och siktar rätt högt med säsongen med tanke på hur lite körning jag egentligen fick förra året. I år blir det både mer träning, tester och så innan tävling. Med de nya viktförhållandena så ska jag hänga med bra i starterna, och med den nya motorn så ska det inte saknas något på den fronten! Har ju även uppdaterat fjädringen bak som var i det sämre laget under förra året, hade även velat uppdatera fjädringen fram men måste få sålt min 531 48/40 topp innan det händer.



Resan ner börjar 0700 på torsdag morgon, under fredagen åker vi resterande 39 milen. Under fredag kvällen är tanken att vi besiktar in och tränar de två varven jag får träna! Sen på lördagen så blir vi ett gäng supporters som är där för att stötta mig! Tycker det är skitroligt att det blir så många fast det är så fruktansvärt långt bort, det blir jag, mamma, pappa och min farbror som åker ner dit. Sen har jag hört att min farmor var sugen att åka dit och titta, får väl se om hon gör det eller inte! Sen kommer en kompis från stockholm dit, min morbror och hans tjej kanske också kommer. Och såklart Eva-Britt & Hans som är på de flesta tävlingar jag är och tävlar på!

Ni som inte har möjlighet att vara på plats så sänds tävlingen på SBFplay. Jag kommer skriva ut adressen på facebook när jag har den. På min facebook sida kommer även mina resultat komma ut.

Trevlig helg på er!

2 kommentarer: