28 maj 2018

DM start i Lycksele

 Vi hade gått igenom mycket inför den här tävlingen! Tyvärr kändes träningen innan första kvalet inte så bra, hade lite för yviga svängar och bilen gick rakt. Men valde inte att ställa om hjulen eller göra andra förändringar inför det här första kvalet utan körde på med samma inställningar och valde att använda handbromsen mer!


Fick en grym start i första heatet men hade tyvärr inte innersidan så vek in i första kurvan som tvåa! Hade en del missar och vågade inte riktigt köra så fort som jag hade kunnat på vissa ställen. Slutade på en 3e placering i det heatet med 15e tid! Nöjd med tanke på hur lite vi testat med den nya vikten, och starten den satt som den skulle!









Var lika snabb i andra heatet i starten! Hade innerspår och räckte inte riktigt fram i starten, resulterade att jag blev tryckt in på innerplan av en annan startsnabb Bmw. Fick börja om helt och där var alla chanser till semi borta för mig direkt. Försökte ändå köra så bra det bara gick och tog alternativet på första varvet. Tyvärr vart de inte nå bra alls i det här heatet p.g.a starten. 
Men jag låg bakom och jagade så bra jag bara kunde, hade nog kunnat tjäna lite tid om jag fått köra helt fritt men hamnade bakom en bil när jag tog alternativet. Fick en smäll i framvagnen vid avåkningen och p.g.a den dåliga tiden fick jag starta direkt i heat 3, så vi hann egentligen inte kolla igenom något utom att stoppa fast plasten.

Finns inte mycket att göra åt det utan kör direkt ut till tredje kvalet! 




 
 Gör en riktigt bra start och är först till kurvan! Tyvärr glider jag rakt fram och när jag väl rätar ut och ger järnet så snurrar jag runt, är orutin på hög nivå. Skulle behövt dra handbromsen för att ställa ut den lite, då hade den inte velat gå lika rakt. Svårt att veta hur en otestad bil kommer bete sig. Jag kommer ut långt efter de andra och testar hur fort man kan köra, det blir alldeles för fort på vissa ställen, riktigt fina spår på andra, vågar dra i handbromsen mer nu när det inte är något som står på spel alls. Var ju redan helt ute ur heatet.

Fick iallafall lite bra info hur jag  ska köra på den här banan. Vart bromspunkterna är och var man kan tjäna tid. Sen blir banan lite annorlunda till nästa gång jag ska köra! Då är det en ny velodrom som blir i bansträckningen.



Dagen slutade alltså inte alls som jag ville, var ganska nöjd med första kvalomgången men efter det gick det bara neråt. Tävlingen annars var bra arrangerad och jag hade som vanligt mycket supporters på plats! Det känns riktigt bra inför Arvika nästa helg. Tanken är att vi ska kolla över bilen, diffen, lite hjulinställningar och sånt innan vi åker. Vi hoppas även på att klämma in en träningsdag under veckan för att se hur jag vill ha allting ställt. Starterna vart ju suveräna efter lite övning, vikten har ju en stor del till att starterna blev såpass mycket bättre. Övning ger färdighet så är inte så orolig över att det inte går vägen just nu, är rutin som saknas.

Blir en till uppdatering innan vi åker till Arvika, vi åker på Torsdag!
Då blir det genomgång vad vi fixat på bilen inför tävlingen, hur det gått med träning med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar