3 juli 2020

Höljes SM/RM

Höljes SM/RM Deltävling 1&2

Nu har vi varit i Höljes och tävlat och det är dags för en uppdatering.

Först och främst ett stort tack till alla sponsorer, el&kraft och min familj som ställer upp när jag vill o tävla!

Ca 120mil enkelväg senare och vi var på plats i Höljes!





I mitt första heat för dagen vart vi bara 3 bilar,  jag hade ett bra startspår och tog starten därför. Kunde köra ganska ostört mina första 2 varv. Hade inte det där riktiga flytet i början och gjorde lite små missar. När jag gick in på alternativet tappade jag ledningen och fick även punktering på bakdäcket. Det blev en 3e placering och en 25e tid.





Tyvärr fick vi inte igång kameran bakåt den här gången så ni får nöja er med de här 2 filmerna!
Även i det här heatet får jag en bra start och från ytterspåret. Jag kan gå in i ledningen direkt i starten och fortsätter vanliga slingan,  blir tätt uppvaktad av en golf under första varvet som går in i alternativet under det andra varvet. Jag får order från min spotter om att gå in i alternativspåret direkt jag kan. Tyvärr räcker det inte hela vägen utan jag tappar ledningen. Jagar på så gott jag kan men tappar hela tiden till bilen framför. Det räckte till en 2a placering i heatet och en 12e tid. 

Kör ut till start i ett mycket snabbare heat den här gången, har ett riktigt bra startspår.
Starten går och jag är bra med, tills jag missar tvåans växel och hamnar långt bak i fältet. Jag dyker in som andra bil och tänkte att jag kan hänga på nu och få en bra placering i den här omgången. Tyvärr tappar jag under hela racet och kommer i mål på en 4e placering och med en 17e tid i omgången. Inget jag var nöjd med alls.


Hamnade just utanför semifinal, var 2a reserv.
Jag vet att det ska kunna gå mycket bättre, så vi laddade om till dag nr 2.
Vi var överens om att utväxlingen inte passade den här banan utan jag skulle haft en annan utväxling. Det hade kunnat spara mycket tid. Sen har jag ju inte kört bil alls under sommaren förutom en träning så jag är väl lite rattrostig också.



 På träningen som vi körde testade jag starta på 2an, det fungerade kanon så vi tänkte att jag testkör en sån start i första heatet. Det fungerade inte alls som på träningen och bilen dog lite i starten. Kom ut 2a och dök in i alternativet direkt för att få köra helt fritt. Kunde jaga på rätt bra och trodde jag skulle komma ikapp men det räckte inte alls till utan tappade även här hela tiden. Slutade på en 3e plats och en 12e tid. Inte riktigt nöjd, jag trodde att det skulle gå bättre.
Även här strulade kameran, den slog inte på sig själv i 2a heatet tyvärr. 
Starade på startspår nr 2 och tog starten! 
Låg och pressade så gott det gick, inte samma värme som dagen innan och det passade mig mycket bättre. Jag körde i ledningen ända till en Saab bakom mig började komma ikapp, så på det fjärde varvet tog jag alternativet för att slippa tumult, ville köra ett så rent heat som möjligt för att få en bra tid.  Det slutade med en 2a placering och en 4e tid.
Nu började tiderna sitta som de ska, hade inte de där riktiga flytet i körningen. Som sagt kan det vara ovana att köra nu när det varit så pass lång paus. 


I det här heatet kör jag mot riktigt snabba konkurrenter. 
Var riktigt bra med i starten men med min utsida kunde jag inte göra mycket så kom ut på en 3e placering i starten som jag tappade till en 4e placering i förstaböj. Jag vek direkt in på alternativspåret och fick då köra rätt fritt. Ingen som hindrade mig. Jag fortsatte försöka köra så fort det bara gick för att få en bra tid här i omgången, när en framförvarande bil går in i alternativet så kommer vi ut jämnt. Blev väldigt tight men jag lyckades ta den placeringen och är nu på en fjärdeplats. Jag kämpar på så gott det går men kommer inte ikapp de framför mig, när vi korsar mållinjen är jag på en 4e placering och den tiden håller för en total 4e tid också!
 Stod i första startled i den regniga Semifinalen. 
Fick en riktigt dålig start och går in som andra bil in mot första böjen, där viker en bmw framför mig och jag svänger vänster för att inte åka in i posteringen, då tar jag i hans bakskärm så han voltar. Fortsätter in direkt i alternativet och hoppas att tumultet ska sakta ner de andra. Det gör det tyvärr inte utan alla är väldigt snabbt ifrån platsen. Jag får väldigt dåligt fäste och tappar lite hela tiden till de framför mig. En återkommande sak som hänt under hela dagen. Jag har även väldigt dålig styrning, vet inte om det var p.g.a att vi gick ihop i starten eller regnet som gjorde att styrningen kändes konstig. Jag försöker ligga så tätt bakom de andra för att tjäna en placering eller två när de tar alternativet men spolningen slutade fungera (slangen hade hoppat av vid pumpen). När det blev sämre och sämre sikt och chansen på final inte fanns så valde jag att avbryta tävlingen och ställa mig på sidan. Jag tyckte det vart för farligt att fortsätta med så dålig sikt som jag hade. Riktigt surt att inte få genomföra hela tävlingen men så kan det vara ibland.


Nu i efterhand så har vi beställt en ny utväxling som ska testas ut innan Västerås.
Det kommer göra stor skillnad, 4,27 är inte optimal att köra med. Jag tycker man får gå ner i växel hela tiden och sen orkar den inte riktigt som jag vill när jag växlar upp igen.

Förhoppningsvis hinner vi få den i tid och testa den på Kalixbanan, det kommer väl mer uppdateringar om det när det väl händer. Utväxlingen jag beställt blev en 5,13.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar