1 juni 2020

Rallycrossen drar igång igen


 Rallycrossen drar igång igen

Efter många funderingar om det ska bli några tävlingar i sommar och mer eller mindre ställt in oss på att inte köra någonting så kom klartecknet att Rallycross SM och RM blir av.

Datumen för tävlingarna är följande
Höljes:   27-28/6.
Västerås 18-19/7
Arvika    8-9/8.
Kinnekulle
12-13/9.

Alla tävlingar är publikfria men sänder på webben.


För min egen del så vet vi inte om alla tävlingar blir av, vi siktar på att komma till start till Höljes och sen får vi helt enkelt se vad vi har råd med! Det är många dagar ledigt och många mil för en som kommer från Gällivare.

Som vanligt så har vi insamling via Swish.
För 250kr får du ditt namn på bilen.
Swisha till 0730551444 och skriv ditt namn du vill ha på bilen.
För er som vill sponsra mer så är ni hjärtligt välkomna, det går att ringa och lösa något smidigt eller skicka ett sms. Kommer såklart gå att föra över pengar till ett konto, skicka ett sms så löser jag även det.






Genomgång av bilen

Eftersom vi mer eller mindre bestämt att inte köra några tävlingar till sommaren så har vi inte hunnit med så mycket med bilen som vi skulle ha velat. Vi har hunnit ta isär växellådan som gick sönder sist jag var och körde i Höljes.



Det var rätt mycket i växelmekanismen som var trasig, ett par kopplingsarmar som gått sönder. Men som tur är ser dreven ganska bra ut. Råkar någon sitta på reservdelar kan jag vara intresserad.





Jag plockar bort plasten från bilen för att lättare komma åt o skruva, det är check på hela framvagnen som står på schemat.

Har beställt lite nya p-ändor och bussningar som börjat vara lite nötta.









När jag demonterade fjäderbenet på höger sida såg jag att det var rejält knäckt, även p-ändan och krängningshämmarstaget var trasiga så den här sidan har tagit rejält med stryk den senaste körningen.

Som tur är så har jag nya grejer att ersätta allt med, blir kvällens jobb.
Jag skruvar ner bukplåten som skall göras om, den blir mycket snabbare att ta ner medans den sitter fast lika bra.

Det kan göra skillnad ute på tävling när det är bråttom att få ihop bilen!



Jag och Sebastian tömmer ut servopumpen och tar lös styrstången.  Ett av styrstagen gick av när vi tog lös den, tur det att det inte hände på tävling. Vi ska byta ut styrstången eftersom den hade lite metallspån i sig och vi tror den är påväg att skära ihop. Så vi byter ut till en som inte är tävlingskörd med.






Här diskuteras det febrilt, nytt bilbygge, ny motor och alla tävlingar och hur vi ska göra med SM. Mycket tankar och idéer som snurrar. Men om det blir något av det återstår att se!

Nu blir det en hel vecka i garaget, återkommer med uppdatering när det hänt mycket nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar