30 juli 2019

SM tävling i Kalix!

 SM Tävling i Kalix

 

Nu har man hunnit landa efter den senaste tävlingen som gick i Kalix under Söndagen.
Har varit fullt upp med att klippa filmerna!


Kändes ganska bra inför tävlingen, hade ju varit och övat starter och tyckte det gick bra!
















Träning

När jag väl kom ut på träningen så kändes körningen väldigt knackig, tyckte inte riktigt utväxlingen stämde överens med banan och det var ingen bra körning alls.
Fick en 6e?? tid på träningen vilket jag var förvånad över.


I mitt första kvalheat för dagen så var vi bara fyra startande och jag fick välja startspår först. Valde längst in på nr 1 för att ha insida ifall vi alla var lika snabba i starten. Starten gick och jag var bra med! De nya starterna verkade fungera för efter de första kurvorna var jag i ledningen. Men redan på första varvet gjorde jag en stor miss och gled rakt fram i en kurva. Förlorade mycket tid men ingen placering som tur var. Jag fick köra fritt i alla mina varv och tog då inte alternativet förrän på sista varvet, då visste vi att jag inte skulle klara ledningen. Abris var upp i ledning och jag kom ut som 2a efter alternativet, det vart en total 4e tid i omgången. Är verkligen nöjd med den placeringen med tanke på att jag inte alls kom överens med den här banan när jag har bytt utväxling. 


Efter heatet så gjorde Sebastian ett grymt jobb med bilen och vi gick igenom allt rätt fort.
Är saker som hjulinställningar, luftfilter, oljor m.m som gås igenom mellan heaten för att vi ska ha så bra koll på bilen som möjligt!

Den här gången gick jag starta på fjärde startspåret och mötte de snabbaste från omgången före! Visste att det skulle bli riktigt tufft redan innan starten och var orolig att vi skulle åka ihop innan första kurvan. 


Starten gick över förväntan! Var lite efter de första metrarna men sen kom jag riktigt fort från mitt fjärde spår och lyckades ta mig ut som andra bil efter Putte!  Jag tappade lite hela tiden och vi valde att gå in på alternativspåret redan på andra varvet. Där tabbade jag mig och åkte för fort in, så tog lite extra tid och kom ut på en 5e placering.  Kände inte att jag höll tempot som de andra åkte där i fronten men försökte så gott jag kunde. Efter alla gjort alternativspåren så var jag på en 4e placering! Jag hade även en 4e tid i omgången så riktigt nöjd med tiderna även om jag tycker körningen har varit rent av dålig från min del. Är nog delvis utväxlingen som gör det lite svårt för mig.

Nu var det matpaus, gick igenom bilen igen i vanlig ordning.
Sen var det en hel del folk som var förbi och surrade och frågade lite om bilen! Riktigt roligt tycker vi, fortsätt med det. Hela vårat gäng kan mycket om bilen och är inte så blyga att berätta.



Jag var 4e bil att välja startspår men hade tur nog att få det bästa spåret enligt mig. Startspår nr 1 så man får innerkurva. Jag måste tacka och bocka konkurrenterna som lämnade det öppet åt mig! 
När starten går är jag riktigt bra med, alla ligger rätt jämnt men var ut som 2a. Ända tills jag missar växeln och glider bak till en 6e placering. Jag håller innerkanten så gott jag bara kan och lyckas även göra en snygg omkörning av flera bilar så jag kommer ut på en 3e plats efter startkurvorna.

Tar alternativspåret på 2a varvet och blir oerhört jämnt ut efter det, men tappar ner till en 5e placering. Blir en hård fight genom velodromen där ingen viker sig, jag får en varning för att jag duttar till bilen framför. När vi går genom första böjen så ligger vi alla riktigt tätt efter varandra och jag kör lite för fort och tappar insidan. Går ner på en 6e placering. Tappar lite till de framförvarande hela tiden och är inte nöjd med hur bilen känns.Blev en 6e placering och en 7e tid!

Ska man beskriva hur bilen känns så vill den gå rakt genom kurvorna om man kör på för hög växel, och växlar man ner så varvar den alldeles för mycket och vill sladda. Finns inget mellanting.

Med mina placeringar så hade jag kvalat in till en semifinal, fick startled 2 vilket var högre upp än jag förväntat mig efter det sista heatet.

Får än en gång till en bra start! Är riktigt förvånad att det faktiskt fungerar så bra som det gör med den här utväxlingen. Lägger mig direkt på innerspår och är 3a in i första kurvan. I nästa kurva så försöker jag mig på en ytter men klarar det inte riktigt, det börjar gå så sakta att motorn storknar p.g.a den höga utväxlingen. Tappar ytterligare en placering och ska då gå in i alternativet. Tyvärr blev det ett mellanting eftersom det vart upptaget i alternativet. Redan här visste jag att det i princip var omöjligt att ta sig vidare. I publikböjen lyckas jag med en omkörning. När vi går förbi alternativet så dyker jag in och förlorar ner till en 6e plats. Försöker jaga på så bra som jag bara kan men bilen understyr så kommer inte närmare alls. När jag går ut på 4e varvet så händer något med bilen innan velodromen, först kändes det som att en drivaxel gick eftersom den drog så hemskt mycket åt höger. 
Jag avbröt tävlingen eftersom jag inte ville köra sönder bilen, hade inte kunnat avancera mer än 1 placering så sparade hellre på materialet.

Är inte riktigt nöjd med resultatet som ni kanske kan gissa, jag vet att jag kan köra mycket bättre än det där. Men med tanke på omständigheterna med annan utväxling så kanske jag borde vara nöjd. Men känns surt just nu!

Nu ska bilen gås igenom för att hitta eventuella fel!
Nästa Rallycross tävling blir SM Finalen i Höljes 31 Augusti.
Och sist men absolut inte minst så vill jag tacka alla som hjälper till under säsongen, är ett stort gäng privatpersoner som satsat pengar för att jag ska kunna ställa upp och det är fantastiskt.
Sen har jag sponsorer som jag också vill tacka.

El&kraft
Bravida
Norrbottensglas
EuroCrane
EuroXore
EuroRoc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar