2 september 2019

Fiaskot i Höljes


Hemkommen efter en kort tävlingsdag i Höljes


Förberedelser

Hela resan dit hade varit omöjlig utan alla som hjälper mig hela tiden!
Mest är det ju Farsan och Anders som är i garaget och donar, sen är de ju alltid med på tävlingarna vilket gör allt så mycket lättare!

Här håller Pappa på att plasta mina skärmar som vi skulle använda i Höljes.

Måste säga att bilen såg mycket bättre ut än vad jag trodde.








Anders har installerat en ny hastighetsmätare med tydligare siffror!

Det är enbart för att se topphastigheter på banor som vi har den.

Bakhjulen har blivit rätt inställda, tydligen stod ett av hjulen mycket utåt.

Vi vill ju få bilen att bete sig likadant oavsett om man svänger åt höger eller vänster så blev att ställa dom rakt mot framhjulen!








Det blev en annan front monterad, allt annat är gamla skärmar och kofångare som bara är lagade.

Kanske inte det snyggaste att laga såhär men definitivt billigare än att köpa nya skärmar efter varje tävling!

Upphissad för att titta över växelspaken som gick sönder på träningen inför Höljes! Blev att ta bort segersäkringen och istället stoppa en bult med mutter. Då ska det inte kunna hända igen.











Resan

Vi började åka mot Höljes redan på Torsdag. Skulle ju hinna besikta in, ställa i ordning i depån och gå banan. 

Blev en mellanlandning i Dorotea med hotell. Vi kom dit väldigt sent och åkte tidigt.

Vi rullade in i Höljes vid kl 3 på fredagen. Rullade av bilen från släpet och åkte och besiktade så fort som möjligt. Var inga fel på bilen och kunde åka till depån och göra iordning allt inför morgondagens race!


Under fredagkvällen var det ett möte som anordnades av styrelsen och det diskuterades om SM/RM upplägget, däckval i 2400, förarförening och mycket mer! 

Tävling

Vi hade såklart varit och spanat runt banan innan tävlingen började. Tyckte den inte såg så snabb ut som alla påstod och tyckte många kurvor var branta!

Man har ju sett banan många gånger på tv men det är helt annorlunda när man går den själv!








Träning

Starten gick bra på träningen och tänkte ta det lugnt första varvet och känna på banan, men 2an hoppade ut hela tiden.  Jag körde klart träningen med 3an och 4an, inte optimalt och visste att jag förlorar mycket tid i endel kurvor!

Kom in i depån och började felsöka, var helt övertygad om att växelspaken hade lossnat igen eftersom det kändes så när man försökte växla 2an och 1an.






Tyvärr var det växellådan som gått sönder så jag saknade 1an, 2an och backen.
Jag valde att köra ändå, blev en hel del slirande i depån på 3an för att ens ta mig ut till heaten. Och mycket puttande av depågrannarna när jag skulle backa in på depåplatsen!


Att starta på 3ans växel var ju inte det lättaste jag har gjort kan jag ju lova. När man är van att starta med 1ans växel. Jag visste ju direkt att det inte fanns några placeringar att hämta men jag hade ändå kört 110mil dit, betalat startavgiften på 1500kr och då skulle jag banne mig köra så mycket jag bara kunde!


Var toksist i starten som väntat, fick motorstopp. Men när jag väl kom iväg så kändes det helt okej på banan, bilen började först dra iväg när det gick 70km/h men med en hel del kopplinsslir så gick det att ta sig runt banan. Mest problem hade jag i kurvan innan velodromen, där hade jag verkligen behövt 2an, nu blev det istället att jag snurrade där för att jag fick ligga på kopplingen så mycket!  

Det gick ruggigt fort i nerförsbacken, det högsta hastighetsmätaren visade innan man gick in i kurvan var 134km/h och då uppdaterar mätaren sig bara en gång per sekund så det kan ha gått något fortare.

Helnöjd med att ha tagit mig runt, mindre nöjd med växellådshaveriet.


 Här får ni se mig sladda runt ytterligare ett heat, som sagt finns ju inga placeringar att hämta men jag ville köra! Det positiva från den här tävlingen är väl att allt fungerar suveränt utom lådan, motorn drar fruktansvärt bra från låga varv. 

Efter mitt 2a heat så var kopplingen så slut att jag inte kom ifrån startplattan i mitt 3e. Jag fick helt enkelt inte i växeln. 



Påvägen hem så hämtade vi en ny växellåda. Tack till Bokeskog som visste om var det fanns en och tipsade!

Planen är att hinna byta växellåda innan Älvsbyns DM-Final nu till helgen! Vi hoppas det inte ska vara några bekymmer och vi är förhoppningsfulla.

Ett stort tack till min släkt som sponsrat med 90% av växellådan!




230 mil totalt blev det.
Vi har ju inte nära till några tävlingar direkt, men man blir ju van. Det blir många många timmar i bilen per år kan jag lova er!

Nu ska jag till garaget och börja montera ner växellådan. Hinner jag så kommer det en till uppdatering innan helgen.






Tack till alla som sponsrat till den här tävlingen.

El&Kraft
Bravida
Norrbottens Glas
Rallycross the World

1 kommentar:

  1. Och som vanligt, mycket bra skrivet.
    Och som det verkar, som vanligt mycket otur. :-(
    Tappa inte sugen, det måste lossna någon gång........

    SvaraRadera