13 juli 2019

Redo för årets höjdpunkt

Skruvning innan Norrlandsveckan

Blev en hel del jobb innan bilen blev klar kan jag lova, här nere går jag snabbt igenom vad vi har gjort under de senaste veckorna.



När Hörning svetsade växellådan tömde han såklart ut all olja i den, vi fyllde på med favoritmärket Redline!

Tyvärr är det väl inte världens billigaste olja men i växellådan där man inte byter så ofta kan det vara värt det!



 Vi monterade snabbt ihop motorn och växellådan, inga bekymmer såhär långt.
 Montera in motor och växellåda i ett kör. När motorn väl var i så vart det att återmontera allt runt om, kardanaxel, växellådsbalken och avgassystem. Tror aldrig jag svurit så mycket åt en bil som när jag skulle montera växellådsbalken. Inget passade och jag drog sönder all gäng som fanns.
Tur vi kunde gänga upp det och få till det, men tog alldeles för lång tid.





 När allt var på plats var det dags för provstart. Allt verkade funka helt okej tills vi kopplade. Den var nästan helt stum. Vi började läsa på om tryckplattan och kom fram till att urtrampningslagret vi hade inte passade.

Var bara att lyfta ut motor och växellåda igen och börja om.


Blev ett modifierat urtrampningslager  som skulle trycka längre in på tryckplattan så att den kopplade ur lättare. Svetsade helt enkelt på en ring och mätte så den skulle gå fri från tryckplattan fast den blev några mm tjockare.














I med motorn för andra gången då, blev oerhört kortvarigt kan jag lova. Vi stoppa in motorn, testade hur kopplingen kändes. Den gick mycket lättare att trampa ner.

Tog till och med o varmkörde bilen i 1h som vi alltid gör efter motorrenoveringar eller blockbyte. Var även ut på banan och testade och kunde snabbt konstatera att urtrampningslagret var för långt och inte kopplade ur som det skulle. Det här resulterade att 2an hoppade ur när man skulle starta och hade man kört såhär hade det inte tagit lång tid innan urtrampningslagret var trasigt.

Vart att expressbeställa ett urtrampningslager. Vi kapade även cylindern som lagret glider efter ifall att lagret vi beställt inte skulle hinna komma.



 Medans vi väntade var det bara passa på att göra annat, här täcker och lackerar vi bilen.

Har blivit en hel del spacklande för att få mina risiga skärmar att se ut som något igen..

 Jag har även passat på att sätta ut lite annonser att jag säljer iväg saker. 3st uppsättningar fjäderben, fjädrar, insugsrör, remskiva och 2st växellådor blev jag av med! Mer plats för annat skrot alltså.










Eftersom jag är rätt bra på att hoppa sönder mitt golv i bilen har vi monterat en stadigare och större bukplåt som ska förhindra det.





Efter bara 24h från att jag beställde mitt urtrampningslager hade jag det i handen! Det är snabbleverans!



Idag har vi alltså varmkört bilen, testat några starter och allt fungerar verkligen klockrent. Bilen känns grymt bra som vanligt, alla växlar fungerar som det ska efter ombyggnationen av lådan.

Det enda man kan klaga på är att kopplingen tar för "snabbt" och hårt, kan inte ligga i dragläge vid starter utan då börjar bilen åka framåt.







Vi finslipar det sista!
Smäller på lite nya dekaler,  dammsuger och torkat igenom.
Förutom det så har vi hunnit med mycket annat. Blev att byta remhjul på personbilen så att vi har någon bil att köra till tävlingar med. Det är en stor fördel.

Hunnit lasta och packa klart hela bilen! Så vi känner oss ändå rätt redo även fast det har varit stressigt de senaste veckorna.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar