24 juli 2019

Norrlandsveckan 2019


Norrlandsveckan 2019


Att säga att Norrlandsveckan 2019 har varit en succé skulle vara en ren och skär lögn, det har inte alls gått min väg i år. Jag återberättar om hela veckan och alla tokigheter vi har haft för oss.

Foto: Eilert Gezelius

Kalix

Har tyvärr ingen träningstid i Kalix, men har för mig att jag låg rätt mediokert.
Gissar mig till en 15e tid av 55 förare. Det är helt okej men jag vet att det var några missar under träningsvarven.

 Inför mitt första heat så hade vi bytt placering på min startknapp, den knappen som håller startvarven. Vi hade flyttat den till växelspaken för att jag ska kunna hålla i spaken när jag drar iväg. Det grundar sig i att den ibland, 5% av alla starter slog ut växeln för mig. Så vi byggde om den så att jag inte skulle få växeln urslagen.

Får till en riktigt fin start från mitt startspår, men sen slutar bilen att gå. När alla stuckit iväg så hör jag att bilen ligger på varvstopp på 4500 varv... Eftersom vi flyttat knappen så höll jag i den p.g.a ovana. Var bara släppa och åka så fort jag kunde. Tog mig upp några placeringar och kom in på en 20e tid. Är nöjd med körningen men vet att den där missen i början tog väldigt mycket tid och placeringar.


Visste att jag behövde åka fort i mitt andra heat, den här gången så kommer jag ihåg att släppa launch control knappen och jag får en bra start. Kom iväg först och började utöka min ledning direkt. Bilen betedde sig precis som jag ville på banan och kändes oerhört bra hela körningen. Ska man titta på något negativt så är det enda jag vet att bukplåten tog i när jag körde i velodromen. Jag fortsatte i ledning och tog alternativet på sista varvet där jag körde pyttepytte lite för fort. Kom ut i gruset och tappade minimalt med  tid. Kom i mål på en första placering i heatet med en total 4e tid!! Grymt nöjd när det är så hård konkurrens.
Är så imponerad över hur bra min billiga stötdämpning till bilen fungerar, tror jag betalade under 2000kr för båda fram dämparna och fjädrarna och jag tycker det passar min körning kanon! Vad tycker ni när ni ser filmerna?

 Nu hamnade jag i ett snabbt heat, blev en ruggigt jämn start. Jag viker in från mitt 4e startspår för att försöka ta innern. Tyvärr missbedömde jag, vek in framför Michael Johanssons front och sen studsade jag som en pingpong kula mellan bilarna. Resultatet blev en väldigt stukad framvagn som pekade 15cm innåt. Kom bara ett varv sen gick styrstaget av helt och jag hamnade i sandfållan. När jag väl hamnade dit så gasade jag in så långt jag bara kunde för att ingen skulle råka köra in i bilen. Vart kanske lite jobbigare att bärga..
Vi arbetade på för fullt med att fixa bilen inför en eventuell Semi-Final, Sebastian böt styrstag medans vi repade dörren och all annan plast som hade blivit totalskrot. Tyvärr blev det ingen semi, jag hamnade på en 21a placering och 18st går till Semifinal. 

Tråkigt när jag vet att det går fort på banan, men så är det ibland.

Piteå

Var rejält revanschsugen i Piteå, det här är en bana jag verkligen brukar kunna köra fort på!

 Den här gången hade vi med försäljningsbordet!
Var med en del kepor, mössor och t-shirts.

Sen hade vi med kort som jag signerade på plats, det var såklart gratis. Var väldigt uppskattat, speciellt av de yngre!






Träning
Fick inte riktigt till det på träningen, kände att jag hade lite svårt med kurva 2 där det antingen gick för sakta eller så understyrde det och jag åkte rakt fram. Vi gjorde dock inga förändringar inför heat 1.

Hade börjat regna innan första heatet, tyckte jag var bra med på lampan men en drivaxel for nästan direkt. Jag hamnade såklart sist i fältet men lyckades köra i mål. Jag ville ha eventuella poäng inför semi-final.
Foto: Eilert Gezelius
Nu var jag riktigt less på att det går skit i första kvalheatet så man knappt har någon chans att ta sig vidare. Det gällde ju att sätta en bra tid och ta starten då såklart.
Gjorde en kanonstart och var iväg först, det var inte alls lika halt nu så kunde hålla ganska bra tempo. Hade dock sjuka vibrationer i bilen som gjorde att farten hölls ner. Var osäker på vad det var men körde klart hela heatet och vann faktiskt! Men tyckte bilen betedde sig lite konstigt på banan så vi tittade upp allt efter kvalkörningen.

Visade sig vara en bult till mellanaxeln hade gått av. Vi fixade det i depån och körde bilen på pallbockar för att se att felet var borta. Voila så var alla problem lösta.

Behövde en bra tid i sista heatet för att gå vidare. Tror jag hade en 15e tid eller något sådant i det här heatet. Osäker!

Gjorde ännu en kanonstart i det här heatet, tog över ledningen in i första böj. Sen började bilen vibrera nå jävulskt, fortsatte köra och hoppades att det var en bult till mellanaxeln som var av igen. Tyvärr blev vibrationerna bara värre och värre och bilen betedde sig oerhört konstigt. Blev att avbryta efter ett varv och rulla in i depån.

När vi kom in i depån så lyfte vi upp bilen, försökte rulla hjulen och efter ett litet tag så toklåste den så man inte fick runt. Då visste vi att det var diff eller utväxling som gått sönder.

Hade sån tur i oturen att det var utväxlingen som hade gått sönder. En ny som jag har haft kostar ca 9000.

Nu var vi rejält uppgivna. Hade inte råd att repa något sånt här och mest av allt så hade jag inte tid. Det är ju tävling om 3 dagar..










Rep av diffen

Efter en hel del samtal och diskussioner så valde vi att åka och köpa en utväxling till bmw från Haparanda. 4:27 istället för 5:44 som jag tidigare åkt med.

Jag fick med mig en kompanjon på min resa, Rickard Mettävaino Andersson. Skönt att han ställde upp så man slapp åka ensam.

Efter vi hade hämtat upp utväxlingen så åkte vi till Kalix till Tigers garage. Hade ringt och frågat Fredrik ifall han kunde flytta över utväxlingen och schimsa in den. Han hade tyvärr inte tid men ringde till Niklas Sandström som lovade att hjälpa till!


Tog väl ungefär 10 minuter för Niklas att demontera min gamla diff. Fick lära mig hur man gjorde så jag demonterade den "nya" där vi tog utväxlingen ifrån.

Sen började det roliga, byte av utväxlingen och inschimsning.

Han fick kämpa som fasen för att få den bra, varje gång jag och Rickard trodde han var klar så tog han lös allt och schimsade om. Väldigt noggrann, det uppskattas när det är så dyra grejer!

Efter några timmar var allt klart och vi fick börja åka hem!
Kan inte tacka Niklas nog, utan honom skulle Norrlandsveckan få ett oerhört tråkigt avslut.

Såhär såg den trasiga utväxlingen ut.
Inte mycket kvar...












Skellefteå

Vi var klar i god tid inför Skellefteå, kom dit dagen innan. Hann gå banan och välja depåplats i god tid. Att vi skulle komma till start kändes otroligt! Hade inte varit möjligt utan allt grymt motorfolk. Fick flera bra erbjudanden om utväxlingar och diffar runt om i landet till bra pris. Uppskattas!!





Träning
Från att några dagar tidigare vara osäker på om det skulle bli något mer den här säsongen till att sätta en 3e tid på träningen med en helt ny utväxling som var ovan för mig kändes otroligt!

Helst med tanke på att jag tycker Skellefteås bana är den svåraste av alla banor som tillhör serien Norrlandsveckan.
Den är så kuperad och har mycket dolda kurvor i grus, tycker det är skitkul!








Med min vanliga tur så fick jag stå på startspår 4, mitt i gröten i första heatet! 
Det svåraste med den nya utväxlingen var också att få till starterna, tycker 1an vart för lågväxlad och 2an för hög. Så blev en jäkla massa startvarv för att få iväg bilen!

Kom inte alls iväg bra i starten och vi var 4 bilar i bredd in i första kurvan, det gick inte riktigt så jag och Michael Johansson hamnade i sandfållan. Jag tog mig ut igen men hamnade såklart sist. Blev en del stressad körning och det kändes även väldigt svajigt. En spottermiss gjorde också att det tog lite extra tid under körningen p.g.a alternativspårsvalet. 

Blev en 29e tid i omgången och var såklart inte nöjd.



I andra omgången höjde jag varven för att få iväg bilen i starten ordentligt.  Gav lite resultat och var bland de första in i första kurvan, var riktigt tuff och klarade ledningen men med en jäkla sladd ut i första kurvan. Hade kunnat gå hur som helst! 
Efter det kändes det lite bättre, drog ifrån hela tiden och kunde gå in med vinst i heatet och en 9e tid av cirka 50 förare!

När vi gick igenom bilen i vanlig ordning så såg vi att hjulen stod helt galet. Istället för att ha 6mm toe ut som vi brukar så stod dom 40mm in. Det var därför bilen kändes så svajig på banan! Det var ett styrstag som fått sig en törn i första heatet.



I Vanlig ordning så var min hejarklack på plats! Det är så roligt att ha med er alla på plats. Utan er så skulle sporten inte vara hälften så rolig. Tack så mycket, ingen nämn ingen glömd! 










 Än en gång fick man köra mot mycket snabba förare, var så sjukt nervös över hur jag skulle få iväg bilen i starten då det bara blev varmare och varmare och jag inte kunde höja varven någonting. 
När starten gick så visade det sig att jag oroade mig i onödan,  jag tappade lite i början av starten men kom som en raket i slutet och kunde ta över ledning! Gjorde en miss neråt i ravinen och sladdade lite onödigt mycket och förlorade tid. Visste att jag inte får göra såna missar så skärpte till mig rejält efter det och körde på som bara den!

Efter omställningen av framvagnen var det mycket stabilare körning. Tyckte jag fick till det riktigt bra faktiskt och utökade ledningen varv efter varv.  När jag gick in på alternativet på sista varvet hade jag god marginal och höll ledningen in i mål. Blev en andra tid i omgången och jag var vidare till semi-final i 2a startled!



 Det är så svårt att ta sig vidare från Semifinal när det bara är 1an och 2an som går vidare. 
Jag stod i andra startled så hade inga förhoppningar att ta mig vidare men visste att jag kör fort på banan så möjligheterna fanns ju om man tog alternativet rätt! 

Gjorde en bra start och kom faktiskt ut som 2a direkt!! Nu vart det puls, men höll mig lugn och hängde på Max Forsman som åkte fort i täten. I nerförsbacken och hårnålen så var jag precis bakom honom när han gjorde en liten miss och sladdade ut, tog chansen direkt och gjorde en snygg omkörning och gick upp i ledning!

Det var ingenting jag ville släppa i första taget så stoppade ner högerfoten och det började gå riktigt riktigt fort efter banan kan jag lova. De svåra dolda böjarna fick jag till riktigt snyggt. Drygade ut min ledning lite hela tiden och gick in i alternativet på 3e varvet och kom ut framför max som redan hade tagit sitt alternativspår. In på sista varvet körde jag lite fort och missade i en dold böj, som tur var hann jag rädda upp det och blev inte omkörd! Var väldigt nervöst på läktaren.

Kom i mål som 1a och hade snabbast tid av alla som hade vunnit i Semifinalerna, Max var inte långt efter och även han var snabbare än alla andra som kört i de andra Semifinalerna!



 Pågrund av mina låga poäng så blev jag den av vinnarna i Semifinalerna som fick stå i led 2. Lite surt efter min grymma semi men så är reglerna!

Nyvattnad bana och stenhård konkurrens ute på banan!
Fick en riktig kanonstart och var nog snabbast i starten, men Abrahamsson från första ledet tog ledning före mig. Vart riktigt tätt och kände att fästet inte riktigt fanns med mig. Tog bara ett halvt varv innan jag gled ut p.g.a halkan och förlorade min 2a placering. Direkt jag blev omkörd så tappade jag körningen och de 2 i ledning och andra plats drog ifrån. Jag körde helt enkelt inte nog fort på det hala underlaget. På varv 3 gick jag in på alternativet med lite för hög fart och snurrade. Backade därifrån och hamnade tyvärr över kanten så bilen hängde upp sig. Väldigt tråkig avslutning på en grym dag!

Grattis till Magnus Abrahamsson som vann Norrlandsveckan och även dagens tävling i Skellefteå! Riktigt starkt jobbat.


Reparationer inför Lycksele 

I vanlig ordning var all plast förstörd...
Jag kan ju inte vara ensam med att totalförstöra plasten mellan tävlingarna. Är front och kofångaren bak som tar otroligt mycket stryk.

Här böjt vi även styrstaget som blev krokigt i Skellefteå, vi hann inte byta det under tävlingen.





 Har motorsporten världens bästa konkurrenter? Jag tror det, jag sökte efter en ny front och frågade runt om någon hade. Det tog inte många minuter innan jag hade fått köpa en ny front billigt av Göran Tell!

Tack för det Göran! 









Förutom att repa bilen så har jag faktiskt hunnit ha lite semester, blev några dagar på stranden i den värmen som var!
Var nästan olidligt i Husvagnen så fick vara ute och göra annat under dagarna.

Blev även att besöka bilutställningen under Motorveckan och kika på alla fina bilar, fanns allt från driftingbilar till gamla motorcyklar.

Sen testade jag på att köra Supercar i SBF simulator som de hade med sig. Var helt värdelös på det och tyckte det var lättare att köra rallycross på riktigt... 








Lycksele

 Lycksele kan ha varit årets kortaste tävling. Jag tyckte att jag fick iväg bilen hyfsat på träningen, lite hjulspinn men annars bra. Ute på banan gick det riktigt fort och efter att ha analyserat tiderna som satt uppe så insåg vi att jag faktiskt var snabbast även om tiderna sa annat. Träningstiderna som satt på anslagstavlan var tagna på 1a varvet, med start och inte med den extra kurvan som man kör på varv 2 och 3. Jag var enda som körde på 49 sekunder medans resten av gänget låg på 50 och 51! Kändes bra inför start.


I första kvalet så kom jag ungefär 20cm, direkt jag släppte kopplingen så drog jag av båda mina drivaxlar. Fort in i depån och skruva. 

Och vilket jobb teamet gjorde, 2 stycken på varje sida och drivaxlarna var ute på rekordtid. 

Jag gick igenom de drivaxlarna som skulle på plats och vi hann till kval 2!

När bilen likaså var upphissad så tänkte jag att man testkör den så det inte är några fel. Och vilken besvikelse. Det klonka från bakvagnen och bara ett hjul snurrade.

Mitt 2a heat gick utan mig och jag var rätt besviken och less, vi trodde diffen hade gått sönder och gick upp på läktaren och tittade på resten av tävlingen istället. I pausen så tittade vi över allt mer noggrant och efter några samtal så visste vi vad som kan gå sönder i diffen och vad man ska titta efter. När vi började kika över så ser vi att en till drivknut gått sönder.

De jag tittade över bara en timme tidigare var alltså trasig, och det är en drivaxel jag har kört med förra året. Lade den som reserv eftersom den hade börjat bli glapp.Vår teori är att den faktiskt var trasig men hade kilat fast så den verkade hel.

Var bara att skruva ihop bilen....
Idag har vi varit och testat så allt är hundra och nu är den helt redo till Kalix.

Även testat lite nya starter för att undvika drivaxelbrott. Funkade kanon så hoppas nu hoppas hela teamet på revansch!

Tyvärr är RM/SM Serien körd för mig, finns ingen möjlighet att placera mig bra efter 2 tävlingar utan poäng. Vi kör klart allt för skojjskull och för att visa att vi faktiskt kan ligga på toppen.


Vi hörs efter Kalix!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar