4 juli 2019

Rep av rallycrossbilen inför Norrlandsveckan


Först och främst måste jag tacka alla som har skänkt pengar till min motor!
Jag har fått in cirka 25 000 kronor vilket räcker till en del av reparationen, så TACK för riktigt grym respons på en insamling startad av Britt-Marie Lindblad. Det har räddat min säsong och jag kommer fortsätta köra som planerat, hela Norrlandsveckan och även resterande SM-tävlingar.

Vi har tagit lös allt som gick sönder i bilen. 
Det tog ju tyvärr hårdare på karossen än vi trodde. Alla bärarmar på vänster sida, lite svetsning i karossen och en kass drivaxel. 

Såklart så var ju reservdelarna i de sämsta laget, blev att beställa nytt hjullager så man inte råkar ut för något tråkigt haveri under norrlandsveckan.







Tur vi tog lös och kollade alla bärarmar, när den satt på plats syntes det inte att den var såhär böjd.

Tur man har ett gäng nya på lager! 
 För säkerhetsskull så kollade vi allt på andra sidan också, vill inte komma på tävling med grejer som inte håller måttet. Så har gått igenom hela bakvagnen. Haft lös klumpen och kollat efter glapp osv.

När svänghjulet for så tog det med sig extraktorröret, eller gjorde hål i det iallafall. Tur farsan är grym med gassvetsen.
Vart att repa hela avgassystemet där vi fått bucklor och även svetsa lite förstärkningar utanpå så det inte ska bli nå skador där resten av säsongen.

 
Här har vi lagat hålet var svänghjulet satt fast.
Efter vi har målat över och slipat till det så kommer det inte synas.




Förutom det hår hålet så var det en hel del svetsjobb undertill, bukplåten slet ju sönder golvet när svänghjulet träffade den. Så vi har bytt en stor bit undertill och förstärkt upp den så att den nya större bukplåten vi ska tillverka har något att vila mot.


Tog inte länge innan jag fick tillbaka växellådan heller! Grym service av Hörning i vanlig ordning. Enda vi hade lite problem med var att få den på plats på motorn, visade sig att hylsan som urtrampningslagret gled efter var lite lång. Så den tryckte på lamellen och sen på vevaxeln så motorn inte gick runt.

Var lätt att åtgärda, blev en snabbkapning med rondellen och sen funkade det klockrent!



Sen har det i vanlig ordning blivit städning av bilen, kommer in så mycket damm i den fast man försöker ha allt så tätt som möjligt. Den här gången var det nog sidodörren som släppte in så mycket. Den hade spruckit sönder så det blir att laga den tillsammans med alla skärmar.



 Min farbror och jag lastade ut motorn i garaget idag! Det blev blockbyte, vevaxelbyte, lagerbyten och lite sånt.

Som tur var så hade toppen klarat sig helt oskadd, tur i oturen. Vi gissar att svänghjulet har träffat nödstoppwiren för bilen slog av sig själv direkt det gick sönder.

Stort tack till alla som hjälpt till på något sätt för att få ihop det här, speciellt min farbror Anders som ställt upp och åkt tvärs över landet för att jag ska få hel min motor.

Tack till JB Engine som gått igenom och bytt block rekordsnabbt, han fick grejerna på onsdag eftermiddag och motorn var klar på måndag, förutom svänghjul och koppling som inte hade anlänt än.

Tack till ML Motor som fixat ett block åt en "konkurrent".





Den här gången blev det lite rejälare grejer.
Tenaci ställbar tryckplatta, 6 puckad sinter och ett fräst svänghjul.

Har tagit med det gamla blocket hem och veven också, tanken är väl att blocket ska bli reserv eller hamnar på en projektbil.

Vi har väl som mål att stoppa i motorn under morgondagen, men är rätt mycket som ska göras innan uppstart.




 Vi har iallafall fått dit det mesta till bakvagnen, tar en hel del tid att pressa lager och alla bussningar. De bussningarna som ska in i bärarmen är ju inga problem, men de gamla skitbussningarna som sitter på original är inte att leka med kan jag lova...

Efter några svordomar så gick det iallafall.








Förutom det så har vi arbetat på en Bmw E46 som varit in i en lyktstolpe. Tanken är att åtgärda alla fel och besikta in den. Fin bil annars med Coilovers och lamelldiff.



En hel del kapning senare så var hela skärmen lös. Var tvungen ta bort all inredning och rutan innan vi började men ska inte vara några problem att få tillbaka det sen.
















En hel dag senare så börjar det vara "klart".
Eller iallafall på plats, nu är det spackel och slipa slipa slipa innan man får börja stoppa tillbaka rutor och inredning. Den här kommer det jobbas på efter att Rallycross E36an är klar, men vi hade en helg över utan något att göra i väntan på grejer så då passade vi på!
Jag hoppas hinna uppdatera igen så fort vi fått igång bilen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar