18 juni 2019

RM/SM Västerås

Deltävling 2 RM/SM Västerås

 

Som många redan vet så var jag till Västerås för att köra Deltävling 2 i SM/RM.  Vi åkte från Gällivare efter jobbet på torsdagen och bodde i Umeå hos Lisa innan vi fortsatte resan neråt. Underbart att ha så många runt om i landet som ställer upp med boende, och det var riktig hotellfrukost hon bjöd på också.

Vi kom till Västerås ganska tidigt på Fredag, hann gå banan, besikta in mig och ställa upp tält utan någon stress alls! Det bjöds även på underbart väder ca 27gradet och strålande sol. När vi gick banan så trodde jag att den skulle passa mig ganska bra, mer grus än vanligtvis men trodde det skulle passa mig bra.
Träningen kördes rätt tidigt på Lördag morgon, hade gått igenom bilen som vanligt och ställt luftryck i däcken, hjulinställningar och checkat av allt på listan som vi brukar!

Tyvärr gick träningen inte alls som jag ville, vart inge flyt i körningen alls och fick en 12e tid på träningen tror jag det var. Kom in i depån och sänkte lufttrycket direkt, hade stigit rätt mycket i värmen som kom.







Fick en medelbra start här i Västerås, stod på ett ytterspår så visste att det inte fanns någon möjlighet att vara först ut. Valde tillsammans med min spotter att gå in i alternativspåret direkt så jag kunde köra mer fritt. Kom ut på en 5e placering och var tätt bakom de andra rätt fort. Kom ikapp lite hela tiden, under andra varvet så tog Tinnsten alternativet och tappade då ledningen. Han kom ut precis framför mig och jag visste att det skulle bli svårt att komma om och vinna heatet nu.  På varvet efter så går alla tre bilarna framför mig in i en kurva samtidigt i bredd, jag såg min chans och tog två av dom på insidan och kom ut som 2a bil efter den incidenten. Därefter kunde jag ligga bakom ledaren och ta över när han tog alternativspåret. När jag väl ska passera mållinjen så smäller det. 
Svänghjulet gick sönder och tog med sig växellåda, tryckplatta, lamell, block, och även lite småsaker som cylindrar, hardyskiva, avgassystem.


Alla fästpunkter för växellådan var väck...
Startmotorn låg under förgasarna och var helt förstörd såklart.


Här är det som finns kvar av min tryckplatta, lamell och svänghjul.

Inte mycket att hurra över kan man lugnt säga.

Såhär såg lådan och svänghjulet ut...
Som tur är har man grymt folk runt sig.
Christian Hörning har tagit sig an växellådan och ska försöka rädda den. Han har tidigare gjort lite jobb åt mig och man är lika nöjd varje gång.












Tyvärr hade inte Eriksson lika tur, efter mitt svänghjul exploderade så vek jag lite åt vänster. Det skulle jag inte ha gjort, Niklas körde rakt in i mitt däck och skrotade hela sin bil.Var en riktigt tråkig incident som hade kunnat undvikas.
















Det vart alltså en heldag på vallen med lillkusin, vi hejade fram favoriterna och njöt av det fina vädret. Hann klämma ett gäng tröst-burgare och fundera ut vad vi skulle göra med motorn och resten av säsongens körning.




















Haveriet kommer kosta mig minst 30 000. Det är en väldigt snäll beräkning då det kan bli mycket mycket dyrare. Det har startats en insamling på facebook där man kan sponsra mig för att jag ska kunna köra klart 2019s säsong utan avbrott. Just nu har vi samlat ihop 15000kr av 30000kr som behövs för att laga bilen!!! Vill någon vara med att sponsra så gör det via swish på 0730551444 eller hör av er till mig så löser jag det!

Är så nöjd över att ha sån stöttning, mycket av pengarna kommer från personer man aldrig pratat med ens.



Planerna nu är att skicka in motorn på genomgång och blockbyte hos JB-Engine som hörde av sig och ville ha in motorn så fort som möjligt så jag kommer ut på banorna så fort som möjligt.
Han har letat fram tryckplatta, lamell, svänghjul så jag kommer igång.

Sen måste jag rikta ett stort tack till ML Motor som kunde fixa ett nytt block åt mig via sitt kontaktnät. Utan den hjälpen är det inte alls säkert att jag hade fått ihop motorn i tid för att kunna köra Norrlandsveckan.

Nu ser det mer hoppfullt ut än det gjorde för några dagar sen.
Vi ska gå igenom bilen och göra den lite vackrare inför Norrlandsveckan. Resten är bortlämnat så jag tror vi kommer ro det här i land.

Vart ett lite kortare inlägg, finns inte mycket att tillägga i nuläget. Vi jobbar för fullt för att få ihop bilen. Är många pusselbitar som ska klicka för att jag ska starta i Norrlandsveckan men redan nu så har vi kommit en lång väg.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar