4 februari 2018

BMW ombyggnation

Har hänt mycket i garaget på senaste tiden, tyvärr finns det inte bilder på allt p.g.a telefonkrasch men kan berätta iallafall hur vi tänkt med BMWn.

Vi började med att ta ut motorn som hade skurit, visade sig vara lagrena och veven som gått. Beställt nya och tanken är att stoppa ihop den motorn och köra Is-sm och testa ut bilen och se om jag gillar den på isen. Det är en b21 och inte topptrimmad så förväntar mig inte mycket men vi får se om jag hänger med.

Efter det så demonterade jag allt i bagageutrymmet, demonterade kylare, kylarrören som gick genom hela bilen, batteri och tank. Sen var det lite annat. Vi har byggt om där bak för att få bättre viktfördelning då jag haft väldigt svårt att få iväg bilen i starterna, vi hoppas att den nya motorn och ny viktfördelning ska ge mig bra starter. Tanken är att ha 60-100kg i skuffen, vill kunna ta bort eller stoppa dit vikter efter banan.

För att få bättre viktfördelning så valde vi att ställa kylaren upp och byta ut de tunga kopparrören till plaströr istället.
Pappa har tillverkat en ny tank som passar perfekt dit bak. Tanken och batteriet kommer sitta just framför vikterna, kommer bli grymt stor skillnad i viktfördelning.


Det kommer bli trångt i bagageutrymmet men tror vi får allt på plats som vi vill ha det.

Vi ska försöka väga bilen om vi får tag i en våg, på det viset får vi kanske jämn viktfördelning på bakhjulen.





Har monterat dit lysena till Is-sm också, tyckte det blev bra även om vi fick trixa till det för att dom skulle få plats. Har fått nån smäll i fronten så allt är inte exakt rakt.

Förutom det så har vi tagit lös all plast för att laga, jag har målat hela bilen undertill med hammarlack för att slippa rost. Har även målat upp alla motorfästen och sånt.

Vi har nya motorfästen i år som inte är helt stumma.
Vi har även tillverkat ett nytt växellådsfäste så den inte är stum heller. Tror det kommer bli riktigt bra, vi får testa i vinter och se så att vi är klar inför sommaren RM tävlingar. Tanken är att köra alla tävlingar jag bara kan, Riksmästerskapet, Norrlandsveckan, DM tävlingar, Sprintar, allt jag bara kan. Vill verkligen bli bättre med den här bilen och tror att jag kommer ha en bra chans att hänga med nu när jag får en riktigt bra motor och bättre viktfördelning.


Har beställt en liten bromsservo också, tanken är att vi ska trixa dit den så att jag faktiskt känner hur mycket jag bromsar. Tror det ger stor fördel jämfört mot att inte ha bromsservo alls. Blir roligt att se hur den funkar.


Vi väntar nu på lagrena till motorn, sen ska vi montera ihop den och stoppa in den i bilen. Efter det kan vi placera ut tank, batteri, vikter m.m. Vi hoppas på att hinna köra första Is-sm tävlingen men det är inte många veckor dit.

Hade velat byta dämpare runt om på bilen men får se vad jag har råd med efter att jag betalat motorn. Blir nog en grym säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar