25 februari 2018

Åsele Is-sm

Nu är vi hemkomna från Åseles Is-sm tävling.
Vi åkte dit redan på fredag eftersom vi hade så långt att åka.

När vi var vid Lycksele ringde Micke Westman, han hade bokat plats åt oss bredvid hans husbil så vi kunde sitta där inne och fika. Väldigt trevligt och skönt att ha någonstans att värma sig.

Vi var även första tävlingsbilen på plats, hade lastat av och allt på fredagkväll så vi inte skulle ha stressigt på lördagmorgon.




Vi började dagen med att besikta bilen, vi hade kopplat lite lampor fel och fick återgärda det. Sen hade vi även en trasig framlampa, och båda våra reservlampor var trasiga så var bara att åka in till macken och köpa nya! Inga större bekymmer såhär långt.

Vi var på träningsbanan och testkörde bilen, allt lät väldigt bra och kändes bra. Fick till bra starter också. Bara att fika och titta runt i depån tills första starten skulle gå. Hade lite folk som hade kommit för att titta när jag skulle köra, Eva-britt&Hans med dotter, sen var det lite Gällivarebor som var där och hejade på också! Är väldigt roligt att så många kommer och tittar.

Första racet gick inte alls bra, missade starten helt då bilen dog. Sen gick den som en påse nötter, varvade inte ur eller så. Körde av efter ett varv eller två då jag inte ville att bilen skulle gå sönder, den gick ju bara tyngre och tyngre. Visade sig vara ett oerhört enkelt fel, vi hade kört med för mjuka stift och bränt sönder dom helt enkelt.Fanns inte mycket kvar av de här två, inte konstigt att bilen inte gick som den skulle.






Till andra racet hade vi kollat att det fungerade i testbanan, allt verkade ok och jag startade. Bilen dog återigen fast jag tyckte jag hade ganska höga varv i starten. Var näst sist eller något sånt ut i starten, mycket snörök gjorde att jag flera gånger fick dåliga kurvor eller fick nästintill stanna då jag inte visste vart banan var. Eftersom jag ska satsa på sommarens tävlingar så är det inte blodigt allvar utan bättre att jag tappar en placering och får köra färdigt än att jag kör av och kör sönder.

Jag låg och fightades länge om 5/6e placering. Jag körde om honom i kurvorna men blev omkörd direkt vi kom ut på rakorna igen. Har lite för lite motor men är ju bara reservarn! Efter alla 8 varven så hade jag lyckats ta mig till en 4e placering. Det var flertal bilar som bröt och det gjorde att placeringen blev bättre än vad jag trodde.

Här kan du se in-car filmen från andra heatet.
Bilen är nästintill helt klar inför racingspecialen jag ska köra i Kalix nästa helg! Ska försöka få värmepaketet att fungera bättre så det inte immar igen, ska även byta bränsletrycksgivare om jag hinner få delar till den.

55 mil hemresa! Var framme sent på kvällen. Har varit och tömt bilen idag och skruvat lite. Hunnit reflektera lite över tävlingen och är ganska nöjd över hur det har gått, visste ju att jag inte kan vara med på toppen p.g.a motorn, sen klarar jag nog inte av att ratta så fort ännu heller.

På återseende, kommande tävlingar i vinter är racingspecial i Kalix, Is-sm i Morjärv och Is-sm i Kalix.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar