1 maj 2017

Träning i Piteå efter Färdigställande av bilen!

 Vi jobbade på så mycket vi kunde för att hinna till träningen i lördags som var i Piteå, har inte haft mycket tid till annat och måste tacka alla som hjälpt mig få klart bilen. Helst min farbror Anders som har jobbat lååånga skift.

Här är lite eldragning, det ser ut som mycket kablar. Och det är det också, men det har blivit så bra och är nöjd med hur bilen blev inuti med alla instrument.













Här är all el dragen klart! Snyggt och prydligt in i instrumentpanel. Säkringar och relän placerade på sidan för lätt åtkomst.


Alla instrumenten fungerade. Det är varvräknare, oljetrycksmätare, vattentemp och voltmätare som lyser upp i olika färger. Valet blev digitala mätare till alla och det ser riktigt bra ut.

Sen har jag lite knappar, det är en fläktstyrning (den som inte styrs av dave craig systemet). Lyktor fram för framtida iskörning, Värme, bakljus och tändning. Vi har även startknappen närmare föraren.














Avgassystemet på plats! Det blev inte helt rakt utan jag har två väldigt svaga böjar på det för att undvika bakaxelklumpen på vägen bakåt!





















Det var en Simons ljuddämpare som ska vara väldigt bra. Nu efter uppstart så tycker jag att den låter bra och inte för mycket.





















Sista svetsen i bågen! Förstärkningsplattor i krysset!  
Vi hade kvar färgen som lacken är lagd med så det syns inte att vi fått slipa upp och sätta extra förstärkning!



















Rutorna är monterade, det ser grymt ut. Alla rutor är från Norrbottensglas, mer info kommer under kommande dagar!


Innerdörren är också monterad. Den passar bra och vi har bara stoppat ett handtag igenom den för att jag ska kunna stänga dörren lätt inifrån.
















Sista touchen! Lackerad ventilkåpa, såklart i bilens färger för att få det där lilla extra i bilens motorutrymme! Allt är nästan klart i det här läget. Trodde vi.
















En kompis som tidigare har wrappat bilar kom och gjorde min röda rand. Tog mycket tid men blev helt okej! Väldigt svårt att få allt rakt, helst när det är många kanter man ska gå över.




















Nu trodde vi att allt var klart. Torsdag kväll klockan 22:00, vi hade ju en hel dag över innan träningen, enda som vi skulle göra var att varmköra. Så blev det inte när vi insåg att vi hade kapat mellanaxeln för lite. En ny kapning gjordes av Anders under fredagen, samt många andra ingrepp under dagen.






Jag och pappa kom dit direkt efter jobbet och hjälpte Anders som jobbade på med bilen. Uppstart gjordes och varmkörningen påbörjades. Då upptäckte vi att en av bränslepumparna började gå varm och vi slog av bilen. Då hade pumpen blivit så illa skadad och smält i en skarv. Tur att det hände nu och inte på träning eller tävling då det hade kunnat ta eld.

Pumpen byttes snabbt ut och vi upptäckte att de var ännu ett läckage. Det var en slang som inte blivit åtdragen ordentligt efter byte av pump.
Efter det så gick den andra pumpen sönder. Catchtankspumpen. Den läckte vid sidan. Kan vara en packning eller liknande. Vi kopplade ur catchtanken och varmkörde utan den. Klockan 22:30 var jag och pappa och testade bilen. Den gick sjukt bra motormässigt men jag har ännu lite fel utväxling (inte fått tillbaka bakaxelklumpen och lamellen från monteringsfirman). Det enda felet vi hittade under kvällen var att locket till kylarpåfyllningen var trasigt och det fick vi byta ut.




 Vi lastade upp bilen och var nöjda, åkte iväg mot Piteå klockan 7 på morgonen, jag pappa och Ove var också med. Resan dit gick nästan utan problem, vingen hade lossat på sina skruvar men vi drog åt dom och resten av färden var friktionsfri!







Väl i Piteå så gjorde vi en uppstart och ställde oss på startplattan, vi hade bestämt att jag skulle ta det försiktigt och lungt eftersom jag inte har kört bakhjulsdrivet alls i princip. Jag startade och allt kändes bra motormässigt, den drar på bättre än förra året. Vi kör ju med lite annan setup i år med annat tändsystem och ett annat avgassystem som ska vara bättre för den här motorn.



Bilen gick rakt fram i många kurvor och jag hade rattfladder hela tiden, men jag körde ändå med ett leende på läpparna eftersom vår egenbyggda bil verkade fungera grymt även om föraren inte gjorde det. Jag fick inte alls ut den i kurvorna eftersom jag fortfarande tänker som att jag kör framhjulsdrivet. För att börja tänka om försökte jag att dutta med handbromsen och på så sätt få ut den. En halv sekund senare står jag baklänges. Hade inte trott att handbromsen skulle fungera så grymt bra.


På mina två varv jag körde så hann jag köra av en gång och snurra två gånger, sen började det pipa i bilen och jag såg att det rök under huven. Stannade fort vid avfarten. Öppnar huven och konstaterar att alla kylarslangar är hela och undrar då vad som rök. Tog ett tag innan jag såg att det låg kylarvatten i motorutrymmet trots allt. Blir bogserad in i depån och då ser vi att en frostplugg har lossnat.


 Trots alla tappra försök så hittade vi inte en ny plugg, varken inne i Piteå eller i depån. När vi väl fick ett erbjudande att åka och hämta en så tittade vi på klockan och insåg att vi ändå inte skulle hinna träna mer. Fanns inte någon motorvärmare att hitta till rätt frostpluggshål heller. Hörde av Mats och Ove att säljaren på Laitis hade varit otroligt hjälpsam och försökt ringa gamla rallyförare, tittat hos andra firmor i Piteå och liknande.


Vi åkte hem lite snopna, nästan 70 mil i bilen för att träna två varv. Man tycker att den där pluggen hade kunnat åka i Gällivare innan vi åkte iväg. Då hade vi sparat mycket tid och pengar.

Vi har en hel del jobb på bilen nu, alla hjulinställningar ska göras. Vi ska försöka sänka bilen lite då den är hög som ett hus. Allt sånt som inte hunnit testas eller ställas in kommer göras under veckan och vi siktar såklart på tävlingen i Lycksele den 13e maj!





Det är även sista dagen att vara med på personlig sponsring om man vill synas på bilen! Mer info finns i kolumnerna till höger.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar