31 maj 2017

Sämsta möjliga resultat i Älvsbyn

Min tävling i Älvsbyn började och slutade på sämsta möjliga sätt den här dagen. Det strulade från träningen ända till semifinalen och slutade riktigt dåligt med bilen. Vi tar det väl som vanligt i ordningen som jag brukar.

Träning
Under träningen hann jag bara med ett halvt varv med körning innan jag märkte att bilen slutade gå, jag avslutade aldrig träningen och åkte in i depån för att söka efter problemet. Vi hade ju bänkat bilen dagen innan och det enda vi hade bytt var en varvstopplopp till MSD tändsystemet. Vi tänkte såklart att det var den och testade bilen på tomgång efter träningen, den varvade ur och verkade gå.

I första heatet fick jag en bra start och var ut trea, eftersom jag inte hunnit testa mycket tyckte jag det var väldigt bra, tyvärr kom jag bara två kurvor, där stannade bilen när jag skulle växla ner. Vi fick senare veta att det här gjordes av en strulande oljetrycksgivare. Jag fortsatte inte kvalet längre. 
Vi upptäckte nu att en bränsleslang hade vikt sig och trodde bilen stannat p.g.a för lite soppa. Det och oljetrycksgivaren gjorde nog tillsammans så att bilen stannade. Det tog flera heat till innan vi upptäckte att givaren var trasig.


I andra heatet så fick vi stå länge på startplattan och det blev även lite fel i starten utan tummen upp. Helt plötsligt gick starten och jag hängde inte alls med, försökte lägga mig ganska långt ut och har dålig sikt. Slutar i sandfållan där jag gör en mjuk rullning som tog rutan med sig. Vi upptäckte i slutet av dagen att även styrningen hade vikt ett stag och att stötdämparen hade åkt igenom plåten bak.

Teamet jobbade på riktigt bra till tredje heatet och vi fick ihop bilen. Jag är väldigt stolt över alla som var och hjälpte och tacksam. Vi var med i start till 3e heatet och hoppades nu bilen skulle gå bättre.


I tredje heatet blev det inte någon film bakåt tyvärr. Tjorv med kameran. I det här heatet var jag lite efter i starten men var ganska jämn med de andra in i första kurvan, där blir det trångt och jag kör sönder en fälg fram. Fortsätter utan att veta om det och allt verkar gå bra. Jag hängde med en annan bil in i alternativspåret och det gick ganska bra i två och ett halvt varv även fast jag tappade på dom andra. Efter de här varven så stannade bilen igen och vi blev riktigt fundersamma på vad felet kunde vara. 

Vi skruvade o mätte och fick att oljetrycksgivaren skulle fungera. Jag kom ut till semifinalen med sekunder kvar av tiden kändes det som. När jag satte mig i bilen så skruvade fortfarande mitt team.

Vi kom ut till semi men var i sista startledet och gjorde en okej start. Vi var lika i starten allihopa men p.g.a startspåret var jag klart sist. Tog det lungt och försökte få köra mina varv och få träningen jag behövde. Tyvärr ville bilen bara ett halvt varv. När bilen stannade så hamnade en bil rakt in i min bakskärm och slet med sig skärm och tog sönder skuffen.

Vi hade ju tänkt köra en racingspecial på söndagen så vi började repa bilen för fullt. Vi lagade skuffen medans pappa och Anders åkte till Luleå för att köpa en ny oljetrycksgivare. Vi fortsatte laga bilen när de kom tillbaka och upptäckte nu att stötdämnparfästet var trasigt också. Efter mycket om och men så fick vi karossen som vi ville ha den o åkte ut på ett flygfält i närheten o testade bilen. Den gick bra kändes det som men den rök blått och vi valde då att inte forsätta helgen tävlingar. 








Renovering
När vi väl tagit ut motorn och tar lös den så ser vi att blocket är förstört och även 2 kolvar. Den hade ingen komp alls på de här kolvarna. Vi har beställt nya grejjer men komme inte köra Luleå då vi vill se att alla saker är i ordning innan vi åker på tävling igen! Vi siktar mot DM tävling i Vännäs!






När bilen ändå är på lagning har vi tittat över stötdämpningen, lite plastdetaljer o spackling och även växelspaks länkaget har blivit uppdaterat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar