17 maj 2017

Avrostningsracet - Lycksele

Innan vi åkte i Lördags var jag och skruvat ihop bilen. Jag bytte hela bakaxelklumpen och fick i ny lamelldiff och annan utväxling. Jag blev klar med skruvandet 45 minuter innan vi skulle börja åka mot Lycksele så det var tight.






I Lördags var vi och körde Avrostningracet i Lycksele. Första riktiga testet med bilen och min första rallycrosstävling med bakhjulsdrivet. Var oerhört nervös inför besiktning, start, anmälning och hela köret. Allt gick bra och vi var klara för start!

Jag visste redan att jag inte skulle ha några topptider, tävlingen är mest för att jag ska få känna på bilen och justera efter det. Bakhjulsdrivet är ju ganska nytt för mig ännu. I starten hade jag lite för lite varv och kom inte iväg som jag ville, vi var ganska jämna in i första kurvan men jag avvaktade eftersom jag inte riktigt kommer överens med bilen ännu. Tar mig ut som 4a i starten och går direkt in i alternativspåret. Är väldigt ovan med att växla så här mycket så jag kör på lite för höga varv än jag hade velat. Testar att använda handbromsen i kurva 4a och snurrar då bort en placering och mycket tid. Har lite problem med växlarna men får till handbroms användningen mycket bättre senare i heatet. Kommer in som 5a i heatet med en 20e tid.

I starten började bilen glida fram, det här gjorde att jag tappade koncentrationen och startvarven. Jag missade starten helt men var ikapp dom i första kurvan som 4e person. I den kurvan så snurrade framförvarande bil och jag hamnade av banan för att undvika krock. Tappade en placering och mycket tid här och blev lite stressad. Körde alternativet direkt och körningen gick mycket bättre ett tag. Jag snurrade flera gånger under det här heatet för att jag inte riktigt hängde med hur bilen reagerade. Det här kommer att tränas bort efter ett tag. Vi fick en 17e tid och en 5e placering i heatet.

 I tredje heatet var jag mycket bättre med i starten, ut som tvåa och hängde på bra i några kurvor. Efter det gick växlingslänkaget sönder och växlarna blev då inte var de skulle ha varit. Körningen gick mycket bättre med några undantag, hade väldigt svårt för några kurvor där det inte stämde alls. 
Gick i mål som trea det här heatet med en 14e tid. Jag hade 10 sekunders förbättring mot mitt första heat jag körde under dagen. 



Är oerhört nöjd över tävlingshelgen och målet är även nått. Jag ville inte bli sist i placeringen och det klarade jag mig undan i alla kval. Vi ändrade hjulvinklar och liknande under tävlingen för att få bilen bättre och det verkar ha fungerat. Nu under denna vecka har vi tittat på bland annat kylningen, bussningar, en backspärr, servostyrningen och lite annat som inte stämde till hundra procent under helgen.

Vi laddar för Älvsbyn den 27e. 
Tävlingskalender kommer presenteras snart, även nån till sponsor!
Tävlingsfoton av Fredrik Rönnbäck.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar