16 juni 2017

Mitt team är grymt!

Medans jag har jobbat så har teamet arbetat på bilen! Riktigt skönt att komma till garaget med motorn på plats renoverad och klar, har även fått hjälp att hämta och lämna motorn hos Asserfelt i Överkalix. Trots att motorn i princip var klar i början av veckan så har jag ändå haft lite saker att göra.


Till att börja med har jag städat ur bilen, det behövdes verkligen efter volten då det samlats mycket grus i den. Förutom det så har vi ställt in tändningen igen, målat reservdelar och fräschat upp dom. Det är stötdämpare fram, styrväxel, bromsar och lite andra småsaker.

I tisdags var vi och tränade, här kan ni se ett litet filmklipp från den träningen. Det gick bra trots att jag var otroligt rattrostig de första varven, bilen känns bra och jag börjar få mer och mer fart eftersom.

Vi hoppas att bilen är redo för tävling till helgen, det blir att gasa på i Vännäs. Vi har inga förväntningar på att det ska gå bra utan jag vill fortfarande bara lära känna bilen och justera mig till bakhjulsdrivet. Det är inte det lättaste när jag kört framhjulsdrivet ända sen jag började tävla.

Saker jag kommer vara nogrannare med och dokumentera är däcktryck, väder, hur starterna går, startvarv. Jag vill kunna hitta samband med bra starter och köra på de villkoren, tyvärr tror jag att jag behöver mer vikt bak i bilen för att komma iväg nog bra i starten. Min bil är helt oviktad.

Sponsorerna ställer upp

Har fått otroligt mycket hjälp denna vecka, vill rikta ett extra stort tack till Jan Lantto på El&Kraft som fixade papper till min växellåda. De här var inte det lättaste att hitta och vi testade bilverkstäder och några olika böcker innan jag till slut nämnde det för Jan som tog tag i det och fixade fram papper på bara en dag!
Jag vill även tacka Claes Inset på Norrbottens glas för utmärkt service, jag har bytt ruta till en av bättre kvalité efter kraschen och jag kunde inte vara mer nöjd.
Sen vill jag även tacka KE Reklam, ni får uppdateringar om vad efter helgens tävling då jag har hunnit få riktigt bra foton på grejjerna.





2017 säsong

Vi var oroliga att motorn skulle bli väldigt dyr att laga efter den hade skurit. Visst blev den dyr men billigare än jag hade räknat med. Vi kommer troligtvis åka hela sommarens planering och tittar just nu på Racingspecial och Sprintar också. Fullständig tävlingskalender kommer upp här så småningom. Jag ska förhoppningsvis bygga en folkrace bil till sommaren också, så kan jag åka några folkrace tävlingar. De här tävlingarna kommer att hamna på tävlingskalendern men är ännu inte bestämda om jag ska köra. Allt beror på ekonomi, arbete och ifall jag har någon folkrace bil till det såklart. En tävling som är bestämd är dock Älvsbyn 2-dagars, och mest troligt kommer jag köra framhjulsdrivet där. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar