29 juni 2014

Mörk dag för Team Saivis

Vi var igår och tävlade i Kalix, jag och Sofie Öhman. Det var en riktigt dålig dag för båda faktiskt. För Sofie så gick det väl ännu sämre än för mig (om det nu är möjligt). Hon kom till start och körde sitt träningsvarv som Juniorerna skulle få, då gick drivaxeln av inuti växellådan. Då var tävlingsdagen slut för henne!

För mig så gick det lite bättre, jag kom till start i första heatet. Ledde ut ur första kurvan tätt följd av Alexander Wollbro. Jag höll honom bakom mig i ett och ett halv varv tills jag gick in i Alternativet. Då gick min drivaxel sönder, lyckades ändå komma in som 3a i det heatet.

Andra heatet var jag inte lika snabb i starten. Jag låg lika med Jonny Lundin, om jag inte minns fel, och la mig bakom honom. Fick en smäll bak i bilen och då tvärdog motorn utan att jag kunde få igång den. Fick åka traktor in i depån och var ganska besviken på att bilen inte kunde hålla ett heat i alla fall.

När jag kom in i depån märkte vi att bilen inte gjorde gnista. Efter flera olika teorier så prövade vi en mängd saker. När vi bytte en box i bilen så gick den igen, den hade tydligen gått sönder.

I tredje heatet var vi väldigt jämna i starten hela heatet. Jag hade ytterspår och gick långt ut, tyvärr blev det lite väl trångt så jag hamnade in i en däcktrave. Då låg jag på 2a plats, men ramlade snart ner till en 6e då ännu en drivaxel gick sönder.

Jag tänkte först svänga av i depån men ändrade mig då jag insåg att jag inte hade kört nästan något den här lördagen. Jag fortsatte med driv på ett hjul, tog mig upp på en femteplats men ramlade snart ner igen. Jag tog alternativet på 2a varvet och kom ut 5a efter att jag gjort ännu en omkörning av samma bil. Jag slutade som 4a när bilen som låg framför mig tog alternativspåret. Det var med driv på ett hjul.

Det var en ganska tråkig tävling för oss med tanke på att ingenting höll. Blev väl ganska besviken då jag tyckte det gick så bra i första heatet och sen gick allting bara sönder! Så kan det ibland vara med folkrace så vi får ta nya tag. Tyvärr blir det inte i Jokkmokk nästa helg, utan min nästa tävling blir i Boden där jag har kört en gång i år. Då är både Mats och Ranita i Vimmerby så jag åker troligast dit med min farbror Anders som hjälp.

Mer uppdateringar under veckan ifall jag hinner, då kommer alla filmer från helgen upp!

1 kommentar:

  1. Trist med alla ras men det finns i alla fall en ljusglimt i bedrövelsen, man såg att du höll jämna steg med de snabba förarna tills drivaxlarna började gå sönder. Men som du säger, det är bara att ta nya tag och komma igen nästa tävling.

    SvaraRadera