6 september 2019

En hektisk vecka innan Älvsbyn


Reparation av bmwn

Det har verkligen varit en hektiskt vecka i garaget, som många vet så gick ju växellådan sönder i Höljes. Vi hämtade hem en ny på vägen hem och demonterade lådan i måndags.


Det vi möttes av då var en väldigt sliten lamell som inte går att använda. Jag gissade ju att lamellen skulle gå sönder men körde ändå!









Även tryckplattan hade fått lite rester på sig. Men allt gick att putsa bort så floater skivan som de kallas är i toppskick igen.

När vi tog reservlamellen inser vi att den lamellen är för stor, den är ju till min andra gamla koppling.

Fanns inte mycket mer att göra än att demontera svänghjul och åka och hämtade det gamla svänghjulet och tryckplattan till det.





 Så istället för att ha min lätta koppling och svänghjul på 8,3kg så sitter det nu ett tyngre svänghjul och koppling. 5kg skillnad vart det. 13,3 väger det som sitter på nu!

Det kommer göra att bilen inte varvar upp lika fort men jag får bättre bottendrag så vi hoppas det ska fungera bra med den här utväxlingen jag har i bakaxeln!

Såklart var de ju inte bara att montera dit växellådan, allt ska ju tjorva lite. Först hann jag trycka sönder en slavcylinder så vi fick byta ut den. Sen efter det så monterade vi dit växellådan och drog åt allt.

Vi drog runt motorn för att se att kardan snurrade när växeln var i, men inget hände. Då bygger den här kopplingen för mycket för det urtrampningslagret vi hade. Så var bara att hissa ner växellådan igen och börja om.

Det vi gjorde då var att sänka kopplingsarmen så att vi fick de där extra 5mm som behövdes!

Är kanske inte den vackraste skapelsen som finns men den ska bara användas den här tävlingen sen åker nog den andra kopplingen på igen!

Efter de här modifieringarna så kunde vi montera tillbaka växellådan och nu verkade allt fungera.




Den här kopplingen som sitter på är mycket mjukare, jag har inte alls lika hårt trycka på kopplingspedalen och den är mycket lättare att ligga i dragläge med! Vi får väl se om jag vågar återgå till mina starter med handbromsen!

Igår var vi ut i spöregnet och testade att allt fungerar och nu växlar bilen kanon igen! Verkligen distinkta växellägen. Eftersom det ville imma i bilen så körde jag bara 3st varv och testade, alla växlar fungerade som det skulle och det kändes som att jag hade bättre bottendrag. Svårt att säga när det var så jäkla halt ute på banan.

Nu är vi iallafall helt färdigpackade inför DM-Finalen i Älvsbyn!
Vi ska även delta på banketten på kvällen.
Målet för helgen är att kunna behålla min 2a plats i totalen, men Carlsson ligger bara 1 poäng bakom mig så vi får se hur det går!

Tack till alla som stöttar min!
Och tusen tack till mina sponsorer som hjälper till under hela säsongen!

El&Kraft
Rallycross The World
Norrbottens Glas
Bravida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar