9 oktober 2018

Klubbmästerskapet 2018

Klubbmästerskapet för detta år gick av stapeln förra helgen.


Tanken var att vi skulle ställa upp med 3st bilar i familjen. Det var jag, mamma och pappa som skulle köra. Tyvärr så blev det bara jag och farsan som valde att köra i snön.

Farsan fick köra en Saab 900a och jag tog min gamla trogna Saab V4a som hängt med ett bra tag.



Underlaget var minst sagt halkigt. Farsan lyckades vinna sitt första heat och jag tittade hur fort man kunde köra. Det gick inte så fort på banan i de första heaten kan jag lova er!

När jag väl kom till start så var man som vanligt laddad, KM är ju prestige. Förra året vann pappa när min bil gick sönder i ledning med ca ett varv kvar så ville självklart ta revansch idag.

Tyvärr blev det inte riktigt så, jag kom inte ens halva rakan innan motorn började knacka rejält och i första kurvan så stannade jag. Det var ingen idé att fortsätta. När vi försökte starta bilen efter tävlingen och köra upp den på släpet så gick inte motorn runt så den har nog tagit rejält med stryk. Tur vi har ett flertal i reserv i stugan!

Bättre gick det för farsan som vann två av sina tre heat! Han tog även starten i finalen och kunde styra in en säker vinst i halkan. Två blev min kompis Filip som körde framhjulsdrift på tävling för första gången någonsin, väldigt imponerande. Det är fjärde gången Mats vinner klubbis, och andra gången han får inteckningen på denna pokal. Så nästa år måste jag slå honom så han inte tar hem den för gott, blir nog att tjuvtrimma V4an under vintern...

I Veteranklassen fick teamkompisen Ove Öhman glänsa och kunde lätt vinna för andra året i rad!

Kuriren hade även ett litet inslag från tävlingen.
http://www.kuriren.nu/sport/fyrfaldig-klubbmastare-i-folkrace-nm4934685.aspx


Efter tävlingen var avslutade lastade vi av Bmwn och körde lite testvarv.

Jag fick sällskap i bilen, det var glada miner under hela dagen! Många hade aldrig åkt i en sån här bil tidigare och tyckte det var häftigt att få testa även fast det var dåligt med fäste på snön.


Här får min kusin Hannah åka med i bilen! Hon har länge varit med på rallycross tävlingarna och var nervös över att åka med. Men i slutändan var det bara roligt.

Totalt 6 personer fick jag skjutsa med bilen, blev mycket plastarbete på bilen men det hinner vi fixa under vintern.

Vi börjar med bilen direkt!
Arbetas för fullt med planer inför 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar