19 juni 2018

Träning i Kalix och utställning i Gällivare

 Träning Kalix

Förra Onsdagen åkte jag och Anders till Kalix för att träna lite med rallycrossbilen. Gick bra att köra dit efter jobbet även fast vi båda var lite trötta, när vi väl kommer fram och lastar av bilen efter ca 2h biltur så hinner jag göra en start innan bilen gick sönder.
Det var kåpan till diffen som gick sönder, som tur var hade jag med en reserv och gick ganska fort att byta ändå. Som tur var så fanns det mycket schyssta personer som hjälpte till, Sebastian Rahm var och hjälpte oss skruva ner kåpan. Fredrik tiger fixade snabbt dit lite bakaxelolja som han sponsrade mig med. Tog en timme sen var bilen klar för att träna några varv.

Tog ett litet tag att få till starterna som jag ville, vi testade några varv och konstaterade att vikterna i bilen var onödiga på den här banan och bara drog ner hastigheten för mig, så tog ut mycket vikt och starterna satt fortfarande lika bra. Det hoppas jag verkligen håller i sig på tävling!

Som jag tidigare nämnt så får jag inte till körningen riktigt utan bilen har velat gå rakt i kurvorna. Även här hjälpte Tiger mig, efter varje körning så gav han mig massvis med tips. Försökte köra efter de tipsen jag fick så gott jag bara kunde och märkte direkt att farten ökade. Tog velodromen helt annorlunda och fick bättre tänk för att köra bakhjulsdrivet.

Dessutom så gav han massor med tips hur jag ska ställa in bilen för att få det att fungera, så direkt jag kom hem så var det bara att beställa andra fjädrar till bilen fram. Fick höra att det kunde vara en anledning att bilen bara ville hasa framåt istället för att man ska kunna styra sig genom kurvorna. Så nu väntar jag på lite delar sen ska bilen ihop igen och testas!


Utställning i Gällivare
Efter träningen i Kalix var  det full fart hemåt för vi skulle ställa ut bilen på Lördagen i Gällivare och hade inte många dagar på oss att fixa plasten. 

Vi valde att byta ut allt utom dörrar, huv och baklucka när vi skulle ställa ut bilen. Tyckte slutresultatet blev riktigt bra.

Väl på plats under Midnight Sun Meet!
Vi hade med oss isdäck för att visa upp, bilen var i gott skick och det kom ganska mycket folk och pratade och var intresserade av bilen. Fick visa hur den såg ut invändigt bland annat. Det var också ett bra tillfälle att visa upp sponsorerna!

Efter utställningen var det bara att börja skruva med bilen, vi bytte snabbt tillbaka plasten till den gamla. Vi tycker det är bättre att byta plasten efter all träning är gjort inför norrlandsveckan.



Träning i Gällivare
Idag har jag även hunnit testa lite i regnet i Gällivare, vi har bytt fjäderben fram så bilen vart lite mjukare. Inte helt optimalt ännu men det fick duga medans vi väntade in resterande av grejerna! Kopplade lös krängaren fram och åkte ut för att testa. Körde ett varv i regnet innan jag kunde konstatera att det hade gått snabbare med båt. Var fruktansvärt blött så höll på fastna på banan, vi beslutade oss för att bara testa asfaltsdelarna och där styrde bilen in bättre än förr. Lite svårt att testa på våran bana i Gällivare när man inte får upp riktig fart.
Vi har även monterat en backkamera i bilen. Lite konstigt kan man ju tycka i en rallycrossbil men enkel förklaring. Min störtbåge sitter ivägen så jag inte ser mina backspeglar. Så tar bort dom helt och ersätter med en display och kamera. Blir lätt att hålla koll på bakomvarande känns det som. Vi får väl se hur det fungerar på tävling!



1 kommentar:

  1. Åh, vilken rolig läsning. Så himla bussigt av Fredrik Tiger att coacha dig med goda råd. Fortsätt skriva. Det är så kul att följa dig.
    Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera