4 juni 2018

Besvikelserna efter Arvika

På torsdag morgon började våran resa mot Arvika, först åkte vi till Umeå. Där blev vi bjudna på god lunch som stod färdig på bordet när vi kom! Helt galen service, vi kom ganska snabbt iväg på våran resa igen och kom väl ungefär två mil innan bilen började växla av sig själv, stannade på en parkeringsficka och undersökte.

Eftersom bilen inte växlade som den skulle så började vi med att koppla lös släpet och testköra utan, bilen hade ingen ork alls.

Efter många om och men så testade vi slå på lysena på dragbilen, då dog den. Blev att ta rallycrossbatteriet och kabla igång den, det gick bra och bilen startade. Testade så att den laddade och det visade den att den gjorde. Lastade in allt och skulle börja åka, då dog bilen igen. Vi trodde såklart att det var batteriet som hade gått sönder. Bytte ut det mot rallycross batteriet och mätte att det ännu laddade, det gjorde det så vi fortsatte våran färd.


Kom ungefär 3km innan bilen stannade, batteriet var helt urladdat och vi konstaterade att generatorn var trasig. Blev att ringa försäkringsbolaget och bärgare, tog lång tid innan vi fått bärgning och fått tag i en hyrbil. Bärgningskillen var suverän och ringde hyrbilsfirmor för att höra vilken som hade bäst bil för oss! Blev en Opel Vivaro tillslut. Hyrbilsfirman var också väldigt tillmötesgående även när vårat försäkringsbolag inte riktigt var med på noterna. Lyckades lasta över alla reservdelar utom reservrutorna så det var lyckat!





Flera timmar försenade drar vi iväg igen, vi hade boende i Sundsvall så hade inte så lång bit att åka. Kom fram vid 23, tur att vi åkte tidigt på morgonen.

Resan mot Arvika fortsatte tidigt på morgonen, efter vägen fortsatte värmen bara att stiga och när vi väl var på plats var det över 30 grader varmt.

Väl på plats började vi ladda batteriet till rallycrossbilen! Fick igång den utan problem och åkte till besiktningen, eftersom det var så lång kö så stannade jag bilen. Och självklart går den inte igång igen, besiktningskillarna var grymma och hjälpte mig putta igenom bilen genom besiktningen. Var inga större bekymmer vid besiktningen, fick några bra att veta saker gällande bältet som sitter lite tight mot bågen.

Besiktningsmännen använde min bil som exempel på hur bältet ska dras och lite annat! Mycket roligt, de tyckte den var välbyggd och såg bra ut.


Under lördagmorgonen var det 8 varv träning på Westombanan, mina 4 första varv kändes väldigt knackiga. Jag visste att det fanns enormt mycket tid att tjäna, gjorde större missar nästan varje träningsvarv.

Mina nästa 4 varv tyckte jag gick mycket bättre! Vågade gasa mer, gjorde inte lika många missar och tyckte allmänt det gick mycket fortare, åkte in och kollade tiden och jag hade ökat med 0,3 sekunder, väldigt missnöjd då jag trodde jag hade förbättrat mycket. Var i bottenskicket av träningen med 24e tid av 25 förare båda träningarna.



Var riktigt bra med i starten, låg delad förstaplats men hade ytter så släppte lite. Jag släppte lite för mycket för höll på bli omkörd i första kurvan men lyckades behålla min andra plats. Känner att det går mycket fortare på banan nu när jag har någon att följa någon. Bromspunkterna blev mycket bättre, kurvorna tog jag mycket bättre osv. Håller min andra placering ganska bra i flera varv, tappar tyvärr lite mot framförvarande men känner ändå att jag fått upp farten riktigt bra nu! Går in på alternativet och kommer ut som trea och kan börja jaga! Tyvärr kör jag för fort i nergången av backen och snurrar, tappar flera placeringar och otroligt mycket tid. Såklart vart det en skitdålig tid, hade något bra pågång och vi har spekulerat vad för placering jag fått tidsmässigt och i heatet! Hade nog blivit 2a eller 3a i heatet och fått en tid kring 12e. Nu blev det inte så, helt klart mitt eget fel.




Inför andra heatet hade vi tagit bort lite vikt, dels för att bilen inte skulle behöva dra all vikt uppför backarna. Ville inte heller ha så mycket i hoppen, och bilen spann ingenting nämnvärt så vikten var rätt onödig! Blev att lätta 21kg, trots det tog jag starten ganska lätt! Inför första kurvan började bilen gå som skit, bara smällde och misstände så slog av direkt och körde åt sidan för att inte hindra bakomvarande.
Väl i depån började felsökningen, vi tog lös min kontrollpanel i bilen och felsökte allt som hade med laddningen att göra. För bilen stannade av att vi inte hade något batteri kvar, gissade det innan vi ens började leta fel så började med att leta där.
Efter mycket om och men så inser vi att generatorn har gått sönder på Rallycrossbilen, en av de få delarna jag inte har i reserv... Anledningen till att jag inte hade en reserv var p.g.a att de är så dyra. Så blir en vanlig volvogenerator nu.

Blev att avanmäla mig, riktigt surt när det aldrig går vägen. 
Var ju en riktigt rolig bana! Den hade verkligen allt i mitt tyckte, teknisk, backar, hopp. Var otroligt rolig att köra även fast den var riktigt svår för mig. Det är trist att jag oftast inte ens kan köra klart mina heat utan att det ska gå sönder. Och ännu tråkigare när vi kört 130mil för att tävla och vi inte kan genomföra ett riktigt bra heat ens.

Nu när vi är hemma blir det att byta generator, skaffa en reserv och lite genomgång av bilen. Det ska inte vara några större bekymmer att laga när man har rätta delarna. 
Vad är oddsen att generatorn går på dragbilen först, och sedan på rallycrossbilen? Hade vi inte behövt använda rallycrossbatteriet under resan och råkat ladda ur det i dragbilen hade det kanske gått att ladda det mellan heaten och på så sätt klara sig.


Påvägen hem igen så lämnar vi tillbaka hyrbilen, har lyckats fixa en generator till dragbilen och byter den. Tog ungefär 15minuter att göra.
Hade tur att vi kunde fixa en generator till bilen, och att den satt så bra till att vi faktiskt kunde byta den själv utan problem. Har verkligen varit en problemresa hela vägen. Men efter vi skruvat klart det här så gick det bra hem.






Måste tacka alla som ställt upp under den här resan, inte minst mina Anders,Nils och Ove som följde med hela vägen till Arvika. Sen har jag fått så mycket hjälp under vägen, gratis mat i Umeå, Gratis boende i Sundsvall, fått sponsring av privatpersoner för att hjälpa mig betala hyrbil. Och inte långt efter att min generator gått sönder fick jag en swish med pengar för att kunna köpa en ny! Det är helt underbart med allt stöd från alla håll och kanter och är oerhört tacksam.

Sen har jag ett gäng Sponsorer som också gör det här möjligt!

El&Kraft
Jiab Hyrcenter
Norrbottens Glas
Maskinmekanik i Norr AB

Tack för allt stöd!


1 kommentar:

  1. Så himla fint skrivet. Trors alla missöden kommer du ihåg att berömma alla, från bärgningskillen och hyrbilsfirman till mat- och sovservice och dina fantastiska garagegubbar. Hatten av för dig Oskar! Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera