6 juli 2018

Klara till Norrlandsveckan 2018

Vi har förberett oss inför Norrlandsveckan, kom hem från semester i Tisdags och direkt vart det full fart i garaget. Lastade bilen och drog iväg på träning och tur var väl det, direkt där märker vi att servopumpen har slutat fungera. Drog iväg och testade några varv med de nya fjädrarna och märkte absolut ingen skillnad. Laborerade med hjulinställningar och fick bilen att styra in bättre men har fortfarande stora bekymmer med hårnålar.

Hem till garaget och fixa upp bilen efter träning. Anders började med att demontera all trasig plast runtom på bilen medans jag och farsan var och hämtade en e36 reservdelsbil vi skulle ha lite grejer från. T.ex. Servopump, difflock.


Eftersom jag haft en kuggstång som glappat lite grann så passade vi på att byta nu innan Norrlandsveckan!

Blev även att demontera min extrastol i bilen, vi hann tyvärr inte köra några sponsorer p.g.a väder och vind och ledighet.

Framrutan har vi också hunnit byta, fick den av Norrbottens Glas. Likadan som jag hade innan och fungerar bra tills de blir slitna. Nackdelen med plastrutor är ju att dom är svåra att se genom i motsol efter slitage! Därför byter vi till en fräsch så det inte ska vara några problem. Tack för leveransen.
 Eftersom problemet kvarstod med att bilen var stenhård fram så undersökte vi stötdämparna. Vi testade hur hårda våra fjädrar var och kom fram till att det inte var fjädrarna som var för hårda längre. Mina stötdämpare fram är nog gjord för en tyngre bil än jag har för dom var verkligen hårda. Bytte till reservdämparna och fick 3cm längre fjädringsväg samtidigt som den vart mycket mjukare.


Här är lite olika fjädrar vi testat med, tillslut blev det en orginal e36 fjäder som vi satte dit! Vet inte alls hur fjädringen är nu, får laborera lite med hjulinställningar och krängningshämmare om jag inte är nöjd. Jag tror att det vart mycket bättre men svårt att säga när man inte testkört bilen än, det blir träningen i Skellefteå som jag kan testa.

Blir att köpa ett gäng nya däck också, mina jag har är helt slut och duger inte ens att köra ett varv med.
BKD Gällivare dekaler har jag också på bilen, fick tag i några och är bra att få visa att klubben faktiskt har minst en aktiv Rallycrossförare!

Anders (Pensionär) och Pappa har varit lediga från jobb idag för att hinna klart med bilen, det har slagits om däck, stoppat ihop en komplett kuggstång som reserv. Demonterat och lackat en ny bakdel.



Här är nästan alla privatpersoner som sponsrat mig i år, vissa valde att vara anonyma. Tack för hjälpen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar