21 augusti 2017

Piteå 2-dagars

Har varit och kört Piteås 2-dagars tävling för första gången på 3 år. Det passade in när lite rallycrosstävlingar blev inställda och jag vill köra så mycket jag bara hinner när vi har så korta somrar.
Jag körde min V4a, den har ju alltid varit favoritbilen och den passar mig ganska bra.

Fick en ganska bra start i första heatet och kom ut först av alla. Körde lite för fort in i första kurvan men jag klarade av att hålla min förstaplacering där. Valde alternativet på 2a varvet och blev då omkörd av Joachim Bergqvist men kunde ta tillbaka ledningen utan större bekymmer på sista varvet. Ganska händeselöst när jag fick en sån grym start!
 I andra omgången fick jag en riktigt grym start och var överlägsen på 1an, missade dock 2an när jag skulle ha i den men klarade ändå ledningen in i första kurvan. Gjorde samma sak det här heatet och tog alternativet på andra varvet. Den här gången fick jag två bilar framför mig men jag klarade av att återta ledningen efter att de tog alternativet.

I heat 3 var jag ganska bra med i starten men missade 2ans växel igen. Det här heatet fick jag stora problem med växlarna och kunde inte riktigt prestera på topp. Det hade nog ändå inte spelat någon roll då jag körde mot riktigt snabba bilar och hamnade efter i starten. Jag slutade på en säker 2a plats i det här heatet.
När dagens alla heat var körda så tittade vi över bilen, det var växlarna som skulle fixas, avgassystem som skulle bytas och bakhjul som rätades.

Måste rikta ett stort tack till Piteå MS som lånade ut sin billyft för att vi lätt skulle kunna skruva hel bilen. Vill även tacka Ulf Isaksson som lånade ut svets, gas och även reservdelar så att vi fick bilen hel.


 Här är en bild när pappa kapar lös det platta avgassystemet inför Söndagens tävling. Tyvärr blev det platt igen.











I fjärde heatet så fick jag en bra start och kom ut som 2a bil. Tyvärr gick en drivknut nästan direkt och blev placerad som 3e bil. Hade väldigt tur att jag kom på en så pass bra placering med en så trasig bil. Tyvärr startade inte kameran inne i bilen i det här och nästa heat.

I mitt femte heat så tog jag starten och var först in i kurvan återigen! Alla problem från gårdagen var borta och bilen gick riktigt bra. Den är gången valde jag att inte ta alternativet förrän på sista varvet och jag kunde lungt rulla i mål som första man.


 Blev en B-Final med 30 poäng. Dom som gick in sist i A-Finalen hade 31 poäng så var inte alls långt irån att jag var in i en A-Final. Men tyvärr var så inte fallet. B-Finalen blev en besvikelse för mig, jag tog startspår 6 för att försöka vara först ut i starten. Fick gå på utsidan då jag inte var överlägsen och då hamnade jag tyvärr i sandfållan med trasig bil. Den följde med hem igen utan några anbud på sig.

Nästa tävling blir nog DM finalen i Rallycross den 2a september. Det blir även några extra folkrace tävlingar som det ser ut nu men uppdaterar mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar