8 augusti 2017

2-dagars i Älvsbyn



Nu har jag varit och kört Älvsbyn 2-dagars i Älvsbyn med V4an.
Som jag sagt tidigare så har jag inte kört nå framhjulsdrivet i sommar, det visade sig att det inte var några bekymmer och det gick ganska bra också.

Tack Älvsbyn MS för en bra tävling, vill också tacka teknikern som lånade ut ett bälte åt mig. Jag var klantig och hade inte kollat upp bältet i folkracebilen och hade inte fått köra med det.


Lördag


Fick en helt okej start i första heatet mot alla de snabba motståndarna, tyvärr låg jag på ytterkanten och kom inte ut bra efter starten. Jag brukar vara bland dom första med v4an men ihelgen fick jag verkligen kämpa mig upp eftersom jag inte satte starterna. Eftersom jag var bland dom sista så tog jag alternativet direkt och tänkte kämpa mig upp i placeringarna. I den nya kurvan som Älvsbyn har gjort så gjorde bilen framför mig ett misstag och jag körde upp mig på en 5e placering. Jag jagar snabbt ikapp bilen som ligger framför mig och ligger och väntar på misstag. Jag försöker flera gånger och kommer om i den nya kurvan på varvet efter. Då är jag på en 4e placering. Det tar inte lång tid innan jag är bakom framförvarande bilar, tyvärr var det bara en av bilarna jag kunde köra om vid alternativet. Jag kom in på en 3e placering efter att ha varit sist.



I andra heatet hade jag startspår nr 3. Fick igen en okej start och var ut 4a men körde upp mig till en 3e placering upp över hoppet. I kurvan just efter hoppet så klämmer jag mig förbi en till bil och kan nu börja jaga Jesper Karlsson som ligger i ledningen. På rakorna drar han ifrån men i hoppet och de kurvorna kommer jag ikapp rejält så jag ligger i luckan på honom.När han inte väljer alternativet på 2a varvet så går jag in och förlorar ingen placering på det. Nu jagar jag ikapp Jesper och kommer ikapp honom ganska bra så när han går in på alternativet så går jag upp i ledningen och håller det över mållinjen.

Bra med i starten de första metrarna, missar tyvärr andra växeln i starten och tappar flera placeringar. Kommer ut som 4a efter hoppet och tänkte ta alternativet. Då gör framförvarande det och jag väljer att köra ordinarie spår och är då 3a.  Ligger just bakom de andra som leder. Attackerar på 2a varvet över hoppet men kommer inte förbi Jan Öhman som ligger på 2a placering. När jag inte kommer förbi väljer jag att gå in i alternativet och jag kommer ut på 3e placering igen. På sista varvet går ledaren in i alternativet och Jan gör en två hjulare och jag tar mig om. Jag och ledaren tar oss upp jämsides efter alternativet men det är gulflagg så då släpper jag på gasen och blir 2a. Efter gulflaggan gör jag en grym omkörning som ger mig ledningen och vinsten i heatet! Fick även pris av speakern "Dagens Prestation". Det kändes grymt härligt att avsluta dagen på ett sånt bra sätt!
Inför söndagen hade vi lite riktjobb på bilen, vi bytte även hela bränsleslangen eftersom den var i dåligt skick upptäckte vi. Blev lite grillning på kvällen och fix av bilen. Det spöregnade efter tävlingen så vi hade väldigt tur med vädret att det kom efteråt och inte under tävlingens gång. 


Söndag

Ny dag med mer poäng att fightas över. Söndagen fick man 9 poäng för en förstaplats jämfört mot lördagens 7 poäng. Så totalt 18 poäng gick att ta på söndagens race! Innan dagens tävling så låg jag på en 9e placering.




Mitt första heat för dagen började med en ganska dålig start där jag kom ut som 4e bil, i hoppet lyckas jag göra en omkörning och är nu på 3e plats. Jag vet att de andra bilarna framför mig kör ganska fort. Väljer inte alternativet och det gör inte de andra bilarna framför mig heller. På andra varvet försöker jag ta mig om Jan berghdal på innern efter hoppet men lyckas inte. Jag väljer nu alternativet tillsammans med Härnered som leder. Tyvärr är det en gulflagga här och jag tar ner fartern rejält och tappar till en 4e placering. Lyckas inte köra upp mig och efter flera försök hamnar jag på en 4e plats. Tufft heat men besviken att jag inte lyckades placera mig bättre än såhär. Jag tappade nu till en total 15e placering och visste att sista heatet blir viktigt för mig.

 Jag får äntligen ett bra startspår, spår nr 1. Får en hyfsad start och ligger jämsides med två andra inför första kurvan. Ner mot ravinen drar dom ifrån mig och får släppa inför hoppet. Jag har innerkanten så lyckas köra upp mig en placering direkt och är nu på 3e plats. Jag tar alternativet direkt och kommer ut på en bra 4e plats. Ligger alldeles bakom alla som inte tog alternativet. På andra varvet tar Sundkvist alternativspåret och även den andra bilen som ligger framför mig. Nu är det bara ledaren kvar som är framför mig. Jag laddar ganska bra för att komma ikapp Fredrik Eliasson som leder heatet. När Eliasson tar alternativspåret går jag upp i ledning och håller den ledningen de få kurvorna som är kvar av heatet.
Efter 5 kvalheat hade jag samlat in 31 poäng. Jag hamnade 2a in i B-Final av ca 100 startande.
Det var dock oerhört jämnt och jag delade 31poäng med 2st andra förare men jag hade bästa ordningen för särskiljning. Tyvärr tog kamerabatteriet slut så B-Finalen filmades endast från publikplats.


Björn Morin var första bil att välja startspår och han tog spår nr 2. Jag tvekade vilket spår jag skulle välja men tänkte att jag ville ha innerkanten så tog spår nr 1.

När starten gick så fick jag en grym start. Tittade åt sådan och insåg att jag var bland dom första och hade ett innerspår. När jag skulle växla så fick jag inte in växeln och alla bilar flög om mig. Björn Morin tog i mitt framdäck och voltade just framför bilen. Efter det gick min växel i och jag kunde börja jaga efter placeringar från min nuvarande 5e plats. När vi passerar alternativet ser jag att bilen framför mig går in, så jag väljer att inte göra det och är nu på en 4e placering. Jag ligger alldeles bakom bilen, vi går in under gulflagg och hela fältet slår av på farten för att undvika missöden med den voltade bilen.
Inför hoppet gör jag en attack och försöker på insidan och över curbsen. Jag lyckas ta mig jämsides men inför nästa kurva blir jag lite tryckt över curbsen och förlorar min placering igen. Då går jag in i alternativet och hamnar återigen på en 5e placering och måste jaga ikapp hela fältet. Vi går återigen över gulflagg och fältet saktar ner. Vi kör alla i en lång slinga. Efter vi passarat hindret så laddar jag upp för att köra om över hoppet. Tar mig på insidan men får en liten liten putt i bakskärmen och det räcker för att jag ska hamna ut och tappa placeringen jag försökte ta.Några bilar går in i alternativet. Jag försöker gå utsida i kurvan vid alternativet och hamnar jämsides med bilen framför. Så till nästa kurva har jag insidan och jag tjänar en placering och är nu 3a. Laddar återigen inför hoppet med en insida men bilen jag försöker köra om viker höger. Jag försöker nita för att inte skicka iväg honom och det går bra. Vi behåller våra placeringar. Vi går in på sista varvet och jag försöker göra en attack över hoppet igen. Den här gången går jag ut långt och tar sedan en snäv kurva! Jag tar mig förbi och kniper 2a placeringen! Ligger nära ledaren nu men inser att det bara är några få kurvor kvar innan målflaggan faller. Jag lyckas tyvärr inte ta mig förbi men jag är oerhört nöjd med en 2a plats i B-Finalen efter att ha missat så katastrofalt i starten. 

Hamnade på en total 7e placering av ca 100 startande med en mediokre bil. Hade gärna haft 20 hästar till under huven för att kunna ta ikapp bättre på de ställen där jag var snabb. Tyvärr räckte det inte till en A-Final idag. Jag fick behålla bilen med bara stödbud, är inte så förvånad då den ser förjävlig ut faktiskt. 

Måste tacka alla som varit där och hejat på mig, all hjälp jag fått med lån av reservdelar, bälte m.m.




1 kommentar:

  1. Trevligt skrivet. Känns nästan som man var med i bilen. Ett stort grattis till 2a placeringen i B-finalen.

    SvaraRadera