21 juli 2016

Rallycross - Norrlandsveckan i Piteå

Inför den här deltävlingen hade vi inte mycket jobb på bilen att göra.

Vi har inte gått igenom bilen i vinter, men vi tyckte bromsarna tog så dåligt. Det var inte så konstigt när man såg hur klossarna såg ut!

Efter ett snabbt byte av klossar var vi klara för start!








Heat 1

I mitt första heat var jag inte alls bra med i starten, var sist ut och bestämde mig för alternativspåret redan på första varvet. Det gjorde att jag tappade all kontakt med de andra förarna. Jag körde även för fort in i några kurvor och tappade mycket tid på det. Kom 5:a i heatet efter att en bil avbrutit. Jag fick ingen bra tid.

Heat 2

I andra heatet så var jag bra med i starten, bland de 2-3 första. 

När jag lägger i min andra växel så händer ingenting. Testade med alla växlar, men det var tomt. Lamellaxeln hade gått av.

Pappa lyckades få ut den och vi hade med en ny. Nu tyckte vi att bilen borde vara bra. Ville verkligen få till ett bra tredje heat.





Heat 3

Fick till en bra start i det här heatet. Kom ut som 3:a efter första kurvan och försökte köra om han som låg framför. Det resulterade i att jag hamnar en liten bit utanför banan och där dör bilen helt.


Senare konstaterade vi  att servoremmen hade hoppat, kommit mellan kamremmen så att den kuggat över. Då har oljepumpens drev gått sönder. Rotorn i fördelaren hade även gått i två delar därav tvärstannade bilen.

Nu har jag lämnat in motorn på reparation, får se vad som har hänt.

Ifall det har gått sönder alltför mycket så måste jag tyvärr ställa in den här säsongen och titta mot nästa. Surt, i så fall.

Foto: Nordic RX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar