Det har varit en minst sagt intressant resa.
Lite över 300 mil i bilen, hunnit med två träningar under resans gång och två tävlingar. Vi summerar tävlingarna en och en här nere!
Supercupen Arvika
På vägen till Arvika så hann vi ju med att stanna i Piteå för att tjuvträna lite.
Vi testade lite olika hjulinställningar och starter. Även vikterna ändrade vi lite på, jag tyckte inte jag fick den att styra som jag ville men fick till det ganska bra i slutändan o kände mig redo för Arvikas tävling!
Vi mellanlandade i Sundsvall där en lägenhet väntade på oss, så lyxigt att få låna av bekanta.
Var inte alls beredd på det här skitvädret påvägen ner kan jag ju lova. Jag var naiv och hade bara plockat med mig t-shirts, tänkte att det är ju sommar snart.
Väl framme i Arvika, Westombanan så vart det att kika runt lite. Kolla linjer som vanligt, har ju kört här förra året så var ju iallafall inte en helt ny bana för mig.
Vi testade lite olika hjulinställningar och starter. Även vikterna ändrade vi lite på, jag tyckte inte jag fick den att styra som jag ville men fick till det ganska bra i slutändan o kände mig redo för Arvikas tävling!
Vi mellanlandade i Sundsvall där en lägenhet väntade på oss, så lyxigt att få låna av bekanta.
Var inte alls beredd på det här skitvädret påvägen ner kan jag ju lova. Jag var naiv och hade bara plockat med mig t-shirts, tänkte att det är ju sommar snart.
Väl framme i Arvika, Westombanan så vart det att kika runt lite. Kolla linjer som vanligt, har ju kört här förra året så var ju iallafall inte en helt ny bana för mig.
Farsan tittar och visar vart jag ska lägga innerhjulet för att landa precis bredvid curbsen. Funkade bättre i praktiken än vad jag trodde. Är rätt hård på curbkörningen.
Efter många om och men så märker vi att pumparna inte alls leverar soppa som de ska. Blev att ta lös dom och kika i filterna och de var fullsmockat med gegga. Blev en detektivundersökning för att hitta varifrån det kommer, och tillslut hittade vi boven. Limmet till bränslemätaren tålde inte bensin, även fast det skulle göra det.
Resultatet blir väldigt konstiga hjulvinklar som ändrar om sig hela tiden under körning. Har självklart påverkat körningen under Semifinalen men i vilken utsträckning vågar man ju inte säga.
När vi ändå hade lös båda fjäderbenen så böt vi till mjukare fjädrar för att testa. Misstänkte att de var mina fjädrar som gjorde att bilen vart svårstyrd.
Vår glamorösa verkstad under måndagens skruvning. Blev däckbyten runt om, för att få lika slitage på alla.
Sen kunde vi dra åt nästan varenda bult i både fram och bakvagnen, så är värt att kolla det efter varje tävling. Kanske till och med under tävlingens gång.
Tidsträning
Tidsträningen gick inge vidare, kom ett halv varv när bränsletryckslampan blinkade till. Jag slog av direkt för att inte skada motorn. När vi väl började undersöka så hittade vi ett relä som inte gjorde som det skulle. Det orsakade felet.
Gjorde en grym start från ytterspåret i första heatet, klarade att vika in och ta ledningen direkt. Kommer med bra fart över hoppet o laddar på upp för backen. Påvägen ner för backen så hör man att motorn börjar gå dåligt o jag känner igen symptomen så slog av direkt för att inte skada motorn. Bränsleproblem igen.
Var bara att ta lös allt där bak, tanken, spolartanken, pumparna.
Sen körde vi igenom hela systemet med ren soppa och rengjorde hela tanken så att de inte blev kvar några rester.
Var lite nervösa när vi startade upp bilen igen men den hade inte tagit nån skada alls.
Var bara att ladda om inför nästa heat och försöka ta mig tillbaka i matchen igen!
Heat 2 var rätt händelselöst för min del, vi vart bara 2st i det här heatet som kom till start. Det blev såhär eftersom alla med sämsta tider från förra heatet fick starta i samma. Och många av de hade ju trasiga bilar. Blev iallfall en 5e tid. Hade en chans att komma vidare till semifinal nu.
Fick en riktigt bra start även i det här heatet men från ytterspåret så rådde jag inte på Putte Alvarsson, även Robin Starö hamnade framför mig efter förstakurvan. Försökte allt som gick men jag o bilen stämde inte riktigt överens det här heatet. Fick den inte alls att styra igenom de snävare asfaltspartierna. Kom i mål som 4a med en 8e tid! Börja närma mig en Semifinalplats även fast jag missade mitt första heat p.g.a pumparna.
Äntligen fick jag starta på ett vettigt startspår, stod på andra spåret och visste att jag är grymt snabb i starterna så hade en känsla att jag skulle leda efter starten.
Mina föraningar stämde och jag kunde vika in som första bil. Tyckte jag höll ett bra tempo men var fortfarande inte riktigt nöjd med hur bilen betedde sig på banan. Höll min ledning ända till sista varvet när jag tog alternativet. Kom i mål som 2a och fick en 4e tid!! Var vidare till semi vilket jag var sjukt nöjd över.
Eftersom vi var över 24 startande så var det 3st semifinaler. 18st gick till semi men bara 2st från varje semifinal gick vidare till Final då. Jag fick starta i andra startled men gjorde en sjukt bra start så försökte vika in i första kurvan, klarade inte riktigt av det så fick nöja mig med en andraplacering i starten. Gjorde flera missar under första varvet och tappade mycket tid, fortsatte med ganska bra tempo men fick tillslut se mig besegrad när jag gick in i alternativet på sista varvet och snurrade bort mig. Var inte alls nöjd med att inte gå vidare kan jag säga, tyckte det var otroligt klantigt att jag snurrade bort mig med en kurva kvar. Hade inte hunnit med en 2a plats hur som helst.
Tack till min underbara familj och släkt som är med oavsett väder! |
Genomgång av bilen
Mellan tävlingarna så hade vi som plan att gå igenom bilen, byte olja, luftfilter, oljefilter och dra åt både fram och bakvagn. Men vart mycket mer än så.
Direkt när vi öppnade huven såg vi ett stort fel, topplagringen till fjäderbenet hade gått sönder så hela fjäderbenet hade legat löst.
Resultatet blir väldigt konstiga hjulvinklar som ändrar om sig hela tiden under körning. Har självklart påverkat körningen under Semifinalen men i vilken utsträckning vågar man ju inte säga.
När vi ändå hade lös båda fjäderbenen så böt vi till mjukare fjädrar för att testa. Misstänkte att de var mina fjädrar som gjorde att bilen vart svårstyrd.
Vår glamorösa verkstad under måndagens skruvning. Blev däckbyten runt om, för att få lika slitage på alla.
Sen kunde vi dra åt nästan varenda bult i både fram och bakvagnen, så är värt att kolla det efter varje tävling. Kanske till och med under tävlingens gång.
Hela bilen i bitar, Jag håller på laga passagerardörren som flög i tusen bitar när jag försökte mig på en ytterböj genom startkurvan, farsan håller på dra åt drivknutarna och Anders står bakom kameran på fotot.
Träning i Strängnäs
Jag gillar att vara väl förberedd för de viktiga tävlingarna, målet är Riksmästerskapet och den tävlingen var syftet med hela resan. Arvikas tävling var tänkt som en stor träning, men eftersom jag inte riktigt var nöjd så drog vi till Strängnäs efter vi justerat hjulvinklar, fjädrar och lite annat i väghållningen.
Fick otrolig respons direkt, var som att köra en helt annan bil. Det var nästan bara att styra och gasa igenom kurvorna och man kände tydligare var gränsen gick för att köra fort och sladda.
Körde ett 20 tal varv, vi testade lite olika däcktryck, med och utan krängningshämmare och tyckte vi kom fram till vettiga resultat. Tog tid för att bättre kunna se vad för justeringar som ger effekt. Och hur jag ska växla effektivast.
Tack till Farsan och min Farbror som står ut med mig när jag vill ut o testa, ibland känns det kanske onödigt men det ger tid på banan tillslut.
Riksmästerskapet i Haninge
Började med att gå banan som vanligt, vi i teamet tittade på lite olika spår och spekulerade om var man ska bromsa inför kurvorna. Kan ju säga att det verkligheten när man sitter i bilen är en helt annan. Blev inte alls de spåren vi tittat på. Och växlingarna var inte där vi trodde men det gick bra ändå!
Tidsträning
Tidsträningen gick bra, tyckte jag fick bra ordning på banan och visste var man kunde tjäna lite tid och gasa. Vi i teamet var överens om att jag inte fick köra så sakta efter krönet och att jag tappade mycket tid där.
Det visade sig att jag inte kan ha tappat mycket tid alls där eftersom jag satte bästa träningstiden!
Det var små marginaler men den här gången var de på min sida.
Foto: Martin Holm |
Första heatet lottades och jag hamnade i ett bra heat enligt mig. Inte några jättestartsnabba bilar där, det var sjukt tur för jag fick inte till min start. Vi alla var otroligt jämna i starten men direkt vi började gå uppför krönet så fick jag en jättelucka neråt. Kunde köra mina fyra varv med bra fart och kom i mål som 1a. Direkt efter målgång fick jag höra att jag hade en 2a tid hittils, Johan Uhr i sin Opel var svårslagen och var 1,5 sekund snabbare än mig. Men ingen annan i den omgången slog min tid så en 2a tid är jag sjukt nöjd med!!
Många som kom förbi och hejade o tyckte om körningen, mycket roligt.
I andra heatet visste jag att det skulle bli mycket svårare att sätta en bra tid. Jag hade ett dåligt startspår tyckte jag. Och var definitivt inte startsnabbare är Putte Alvarsson som stod till höger om mig och en bubbla ännu längre bort.
Som väntat så tog jag inte starten, var en halv billängd efter så valde alternativspåret direkt så jag fick köra fritt. Uhr följde tätt efter och jag såg honom försöka passera upp över hoppet men lyckades hålla undan. Efter den missen så lyckades jag jaga på riktigt bra, såg hela tiden att jag tog in på framförvarande bilarna.
En efter en tog de alternativspåret och på sista varvet så tog jag över ledningen. Vart nästan lite nervös när jag såg att jag körde så fort att jag kom om allihopa. Men gick bra och kom över mållinjen som 1a med bästa tid i omgången!
Jag kan tillägga att jag även körde snabbaste varvtid och kvaltid för hela dagen under det här heatet.
Kändes grymt bra att jag kunde köra så fort, förbättrade min tid med 3 sekunder.
Fick tummen upp direkt efter målgång av konkurrenterna på banan!!
Lyckas ta mig i mål som 3a efter att Göran Tell gick in i alternativspåret. Var inte alls nöjd med semifinalen eftersom jag kände att jag kunde köra fortare på banan. Vi gjorde en missbedömning när jag skulle ta alternativspåret och det kan ha kostat!
Jag var ju iallafall vidare till final men i sista startledet.
Gör en jättemiss på tredje varvet och sladdar ut efter hoppet, tappar oerhört mycket tid och när jag väl får fäste igen sätter jag fart. Det här kostar mig dyrbara placeringar i finalen då jag tappade all chans att komma om de som ligger före när de går in i alternativet.Under sista varvet så har jag tjänat in pyttepyttelite tid och det räcker för att ta mig om Fahlgren som låg och lurade med alternativspåret kvar. Kom in som 5a i finalen, var väldigt tight över mållinjen och var i princip kökörning sista kurvan.
En efter en tog de alternativspåret och på sista varvet så tog jag över ledningen. Vart nästan lite nervös när jag såg att jag körde så fort att jag kom om allihopa. Men gick bra och kom över mållinjen som 1a med bästa tid i omgången!
Jag kan tillägga att jag även körde snabbaste varvtid och kvaltid för hela dagen under det här heatet.
Kändes grymt bra att jag kunde köra så fort, förbättrade min tid med 3 sekunder.
Fick tummen upp direkt efter målgång av konkurrenterna på banan!!
Vi körde på samma taktik i det här heatet, tog alternativspåret direkt i starten. Hade ju insida så fick ingen framför mig i alternativet. Efter det så var det bara att jaga på! Ungefär ett varv efter så var jag ikapp de framför mig och visste att jag kommer kunna ta ledningen om jag fortsätter i samma tempo. Tog mig upp på en 3e placering när Robin Starö och Niklas Eriksson tog alternativspåret. Fortsatte ta in varv efter varv men tyvärr så small en drivaxel med 1,5 varv kvar att köra. Tappade direkt all fart och linkade i mål som 5e bil. En 14e tid men eftersom jag gjort så bra ifrån mig tidigare under dagen så var jag ändå kval 2a!
Foto: Magnus Andersson |
Hade lite otur att jag fick så bredvid en bubbla i starten, jag hade fel startspår för att ta starten också men gjorde så gott jag kunde med mina kassa starter under dagen! Gjorde en helt okej start men var ut två, fortsatte i ordinarie spår i 2 varv innan jag tog alternativet så när jag väl kom ut därifrån låg jag på en 4e placering.
Lyckas ta mig i mål som 3a efter att Göran Tell gick in i alternativspåret. Var inte alls nöjd med semifinalen eftersom jag kände att jag kunde köra fortare på banan. Vi gjorde en missbedömning när jag skulle ta alternativspåret och det kan ha kostat!
Jag var ju iallafall vidare till final men i sista startledet.
Foto: Magnus Andersson |
I motsats till andra finalen under dagen så tog jag nu alternativspåret direkt. Fick bromsa för att kunna vika in över hela fältet och tyvärr fick jag en bil framför mig. Under första varvet ligger jag verkligen på och jagar, försöker hitta luckor och ta mig förbi. Men jag tappar under andra varvet och försöker jaga ikapp det lilla, märks att jag kör fortare på endel ställen men tappar på andra!
Gör en jättemiss på tredje varvet och sladdar ut efter hoppet, tappar oerhört mycket tid och när jag väl får fäste igen sätter jag fart. Det här kostar mig dyrbara placeringar i finalen då jag tappade all chans att komma om de som ligger före när de går in i alternativet.Under sista varvet så har jag tjänat in pyttepyttelite tid och det räcker för att ta mig om Fahlgren som låg och lurade med alternativspåret kvar. Kom in som 5a i finalen, var väldigt tight över mållinjen och var i princip kökörning sista kurvan.
Summering
Grymt nöjd över att ha visat att jag faktiskt kör fort på banan, är mindre nöjd över starterna i Haninge som var under all kritik. Fick inte alls till dom bra.
Teamet skötte sig utmärkt, var min farbror och pappa som gjorde grovjobbet när drivaxeln gick sönder. Sen fick jag hjälp av flera andra i teamet att tanka och kolla igenom resten av bilen så jag kunde ställa upp i Semi-Finalen. Utan alla runt omkring skulle inte tävlingarna vara detsamma.
Sen måste jag rikta ett stort tack till alla konkurrenter, har aldrig fått så fina ord om min körning tidigare och det pushar ju bara på en ännu hårdare att träna och testa ut bilen!
Nu blir det en repstoppsvecka på jobbet med långskift, min farbror har lovat att han ska skruva ihop bilen under veckan så den är redo och Lyckseletävlingen ihelgen blir av. Vet att han nästan är klar nu!
Bakändan har riktats efter den tuffa behandligen den fick, sen är det den vanliga översynen.
Tack för denna gång! Blir en ny uppdatering efter helgens tävling i Lycksele. Vi hoppas på lika bra resultat där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar