22 maj 2019

Avrostningsracet i Lycksele

Vi har haft fullt upp de senaste veckorna med tävling efter tävling.
I Lördags åkte vi mot Lycksele för att tävla under söndagen. Kände mig sjuk redan då så var osäker på hur bra det skulle gå på tävlingen.














Träning 

Fick en hyfsad bra tid på träningen, en 4e tid. Vi hade lastat i lite mer vikt än förra tävlingen eftersom vi trodde det skulle göra stor skillnad på den här banan. Istället så vart bilen lite svårstyrd genom kurvorna så innan första heatet lastade vi ut 10kg för att testa igen.


Fick starta på andra startspåret i min första omgång, var bra med på lyset men Grubbström från 3e spåret var snabbare. Vi fightas in mot första kurvan och jag var ut först p.g.a mitt innerspår! Kändes riktigt bra att komma ut först och jag vet ju att jag är snabb på banan så jag höll ordinare spår ända till sista varvet då jag gick in på jokern. Hade en ordentlig lucka så klarade vinst i heatet utan några problem. Sen fick jag en förstatid också så det kändes riktigt bra!! 

Enda jag inte riktigt var nöjd över var starten, jag kom på vad som skulle ändras och justerade in lite till andra omgången.



I andra omgången så var det alla snabbåkare som samlades i ett heat. Eftersom jag hade snabbast tid i omgång 1 fick jag stå på bästa startspåret med inner. Den här gången gjorde jag en bra start och var först iväg från plattan.  Håller ledningen till 180 gradarn som svänger tillbaka där jag får en liten sladd, blir vänd av bilen bakom och får börja om sist. Var medelnöjd kan man ju lugnt säga.
Jag körde på så bra det gick men fick inge flyt alls i körningen eftersom man blev så uppstressad och ville jaga ikapp, en 17e tid blev det och en 6e placering i det heatet.

Blev en liten genomgång på bilen mellan heaten, stänklappar skruvades fast, plast lagades, olja och filter kollades igenom m.m. 















Visste att jag var tvungen att sätta en riktigt bra tid i sista heatet för att ha ett bra startspår i Semi-Finalen. Gjorde en kanonstart från startspår två och kunde vika in i första kurvan i ledning. Precis som i första heatet visste jag att det går fort för mig på banan så höll ordinare spår så länge som möjligt och utökade min lucka bakåt hela tiden. 

När jag väl tog alternativspåret såg jag att det var lugnt, det kom ingen från ordinarie spår och jag kunde åka i mål med vinst i det heatet och en fin 2a tid o hela omgången. 

Efter alla omgångar stod det klart att jag fick startspår 2 i Semifinalen, alltså längst fram men en på insidan av mig. 


Det är sällan jag har släppt kopplingen så fort som jag gjorde i den här semifinalen. Fick en halv billängd direkt, ända till motorn inte riktigt orkade mer och suckade. Startade på samma varvtal som i heatet innan men startplattan hade väl blivit lite varmare så det fanns mer fäste.

Jens högbom tog starten och visste han var snabb på banan så vek in bakom honom direkt in i första böj, väl påväg ut ur böjen så gled han ut lite och jag var snabbt dit med fronten i den luckan.  När jag väl hade fått det där lilla så släppte jag det inte, vi gick in i nästa böj jämsides men jag hade fördel av insidan och kunde ta över ledningen på så vis. Redan i nästa kurva blir jag påkörd bakifrån (oavsiktligt) men tar mig iväg. Resten av fältet fastnar och det tar tid innan alla är iväg.

Efter det kunde jag hålla min ledning i resterande varv, gick in på alternativet som vanligt på sista varvet och tog mig igenom det utan problem. 

Med vinst i semi-Finalen var det bara en fråga om vilket startspår jag skulle få i Finalen.
Tyvärr drog jag nitlotten, hade lite för lite poäng i kvalen så fick stå i startled 2 på spår 3. Alltså en hel billängd bakom de två första. Kändes lite tråkigt eftersom jag visste om att det bara var pågrund av den där snurren jag blev utsatt för i andra omgången men fanns inte mycket att göra åt det i efterhand.



 Kände redan när jag skulle backa ut ur depån att något var fel i växlingen, sa det åt farsan men svårt att göra något åt det när man ska ut till starten. Så var bara att gilla läget o ställa sig på startplattan.

När starten väl gick så fick jag en grym start från 2a startledet och kunde ta mig in i första böj med en andraplacering. Kommer med rätt hög fart in i nästa böj och drar handbromsen och ingenting händer, handbromsen åker i botten men bromsar inte. Så åker rakt i kurvan, slår ihop med en bil och vänder. Backar ut och får sen inte ur backen, växlarna funkar inte alls som de ska som ni ser på in-car filmerna. Efter det blir det att jaga, lönlöst eftersom jag förlorat så mycket tid. 
Tråkigt med sånt avslut på en annars bra dag, hade ingen chans i finalen efter det, bromsar, handbroms och växlingen fungerade inte som det ska och då är det svårkört. 

Nästa gång blir det en ordentligare genomgång mellan omgångarna för att se till att ingenting ska kunna hända som vi kan förhindra. Det är så otroligt tråkigt. Vi har ännu inte undersökt bilen men eftersom bromsarna kändes konstiga skulle jag inte bli förvånad om det är ett bromsrör eller ett bromsok bak som gått sönder. Vi får helt enkelt se nästa vecka när vi går igenom bilen.




Tack alla som varit med och hejat på mig under helgen, och alla motståndare och såklart mitt team som är med varje tävling! 

Nästa tävling blir i Umeå/Vännäs den 1-2/6 det ska bli spännande, har kört på Vännäs bana några gånger men Umeå har inte anordnat RC tävling på en herrans massa år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar