Under helgens snöstorm körde jag och pappa ner till Nora strax utanför Örebro. Vi åkte dit för att lämna av en Opel Kadett GSI 16v till en köpare och även hämta hem min uppdaterade motor till Rallycrossbilen.
Egentligen skulle jag och Simon hämta den helgen innan men eftersom släpet gick sönder tog vi oss inte längre än till Luleå, det var inte så illa ändå. Vi fick träffa lite bekanta i Luleå, prata lite Rallycross med Alexander Aronsson och hör om hans bygge.
123 mil senare så hade vi lastat in den här skönheten i bilen!
Fick lite tips på vad man kan kika på när man ställer in den på bänken, och fick även höra vad som uppdaterats i smörjningsväg och hur motorn såg ut när man tog isär den!
Jag berätta lite om problemen jag haft under säsongen och han kom snabbt på en lösning till ett av dom iallafall.
Har ju haft problem att servon gått sönder om och om igen, fick då ett mindre remhjul till veven! Ska tydligen ge lite effekt att använda det också. Hjulet finns tyvärr inte på bild än.
Förutom att vi hämtat motorn så har det hänt lite i garaget, vi har stoppat i stol, pedalställ och förberett för de nya instrumenten som har kommit. Blir en hastighetsmätare som går via gps, mest för skojj skull att kunna se på in-car filmerna hur fort det går. Sen blir det en 7" backkamera så att jag kan ha bättre koll bakåt än förra året.
Växellådan har fått en ny kopplingscylinder och jag har även en sprillans ny på hyllan! Sen har jag beställt en ny hardyskiva som också ska på. Den förra var verkligen på bristningsgränsen. Nu blir det en lite tåligare + att jag har en reserv i garaget.
Växellådan på plats under bilen! Nu väntar vi i princip bara på motorn så man får lösa alla detaljer runt den som gasvajer och liknande!
Vi har såklart all plast runtom kvar att göra men det blir nog i slutskedet gissar jag!
Den nya tanken är på plats också!
Här är även plåten som ska hålla tanken kallare, tanken är även distanserad från plåten undertill så den inte ska ta upp någon värme från avgassystemet som ska gå där.
Såhär ser det ut uppifrån, lite smutsigt just nu bara. Till höger om tanken ser man spolarbehållaren. Den kommer bli placerad ovanpå lite vikter fast med en egen fastsättning.
Sen har vi vikterna som sitter i bakkanten, kommer bli en liten rad. Troligtvis så kommer jag få ta bort en och annan vikt.
Vi hoppas att det ska bli bättre viktfördelning på mindre vikt med de vi har byggt om nu.
Man kan inte göra annat än att försöka förbättra under åren!
Vi har även lagt in en tankmätare, en lätt åtgärd för att förhindra att man tankar över. Det tycker iallafall jag, jag tror inte Anders som installerade den håller med. Det ekade en och annan svordom under dagen.
Fjäderbenen fram är äntligen på plats. Fick beställa nya fjädrar igen... Men det känns verkligen som att bilen ska vara i toppskick till första tävlingen i maj.
Snart kan man ställa ner bilen på hjul, är nog bara bakaxelklumpen och mellanaxeln man vill få till innan.
Vi tittar på lite olika lösningar hur man förstärker ett original 188 bakaxellock till BMW!
Det är en lösning pågång som vi tror kommer bli riktigt bra, det blir stumt och kommer hålla bättre än original locket enbart.
Mitt förstärkta bakaxellock till 188 diffen är till salu! Hojta till om ni är intresserade.
Måste få tacka Tiger Motorsport som har kikat igenom klumpen åt mig under vintern. Allt såg bra ut och det fanns inga skador som hänt under körning. Lite ny olja i den så ska det bara vara att köra igen.
Att jag fick det som sponsring av dom hjälper såklart! Alla pengar man kan spara under året hjälper till!
Nu är det bara resten kvar då! Vi ska montera något stag för förgasarna så att de håller sig på plats. Sen är det "bara" att montera in motorn och börja med avgassystem och mellanaxeln! Nu ska jag sätta mig o nätshoppa lite nödvändigheter inför sommaren, 60 liter motorolja, ett tiotal oljefilter, och lite nya topplagringar till fjäderbenen! Vi får väl se vad jag får hem!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar