26 juli 2018

Rallycross på Lyckseles nya bansträckning.



Lycksele RM 24/7

Tog ledigt för att köra RM/SM i Lycksele under motorveckan, det var ny målkurva med en velodrom som ingen hade kört ännu! Har ju kört i velodromen i Kalix och trodde jag visste bästa spåret genom kurvan innan jag kört. 

Tidsträning

Tidsträningens första varv, det varvet som det inte togs någon tid på tyckte jag gick ganska bra. höll ut inför hårnålarna och kunde ta det ganska lugnt. Hade lite problem med understyrning under hela träningen. Hade inga problem alls under andra varvet och körde helt okej tyckte jag, såg var jag kunde förbättra och trodde jag skulle ha en tid kring 15e eller liknande. Mitt tredje varv var katastrof, fick ställ i velodromen och i hårnålarna och fick en riktigt kass tid. Men tydligen var mitt andra varv mycket bättre än jag trodde, var en 1a tid med en sekund ifall allt stämmer och det inte blivit en miss i tidtagningen.



En sekund snabbare än förarna bakom mig.


































I första heatet gick jag ut mot riktigt snabba bilar, Putte Alvarsson är i toppen i serien och fick se hur startsnabb han var med Porschen. Jag kommer ut som andra bil mycket p.g.a mitt innerspår, även fast jag var snabb. Tycker jag jagar på bra men tappar tiondelar i varje kurva mot Putte, och på rakorna drar han ifrån på gruset där han får bra fäste! Tycker att körningen går ganska bra, mycket mer som behövs för att hänga med ännu men det är pågång. Tar alternativet och hamnar på en tredjeplacering bakom Boström som kommer om med sin Volvo. Hänger på honom så gott det går in på sista varvet när min bärarmsbult går av som håller fast fjäderbenet. Hela racet är kört för mig och jag får åka traktor in efter många försök att få in bilen i mål. Ville ha så många poäng som möjligt för att ta mig vidare mot Semi. 

Tusen tack till VG Racing som lånade ut grejer till bilen.
Och såklart Strömberg som jag fick låna en bärarm till höger sida. 
Utan reservdelar hade tävlingen tagit slut här!




I mitt andra heat för dagen så mötte jag alla bilar som också hade brutit, jag var riktigt snabb i starten tillsammans med Grubbström men jag har innerspår och bromsar tidigt för att inte släppa lucka. Grubbström kommer lite före mig in i kurvan men glider ut p.g.a den höga farten han har. Jag tar över ledningen och får köra ganska fritt, ökar avståndet hela tiden och får till körningen ganska bra även fast det finns många misstag som man kan räta till! Håller ledningen ända in till mål och kommer in på en bra 6e tid i det stora startfältet. Helt klart nöjd med det resultatet och vet att jag kommer få köra med riktigt snabba bilar i nästa omgång.

Lukas putsar bilen så det ska gå fortare för mig på banan.
I tredje heatet kör jag med alla snabbaste förare från heat 2. Startar längst ut på kanten och vet att jag har nackdel i starten. Är inte riktigt med i starten, 4a ifrån plattan men med yttersida så får jag släppa och kommer ut på en 5e plats. Tyvärr gjorde jag en missbedömning och gick in i alternativet med både Jens och Abris. Skulle ha fortsatt ordinarie spår istället. Nu hamnade jag efter och fick aldrig kontakt igen, jag stressade nog lite för mycket och försökte köra lite för fort. Studsade över kurbs och lite annat. Kom in på en 6e plats i heatet med en 12e tid, är nöjd med tiden ändå i det här startfältet!
















 Efter alla heat så ligger jag på en 13 plats totalt, kändes riktigt trist att haveriet i första kvalet skulle sänka mig idag. Hade otroligt tur att det var en avanmälning i Semin, jag fick hoppas in istället i sista startledet. Fick en bra start ifrån plattan när jag får gashäng. Hade trampat sönder båda mina stoppar till gaspedalen, tog över 15 sekunder innan jag var igång igen och jag kunde börja köra igen. Fick vara riktigt försiktig för att inte gaspedalen skulle haka upp och vända på sig.

Fick till riktigt snabb körning i semin och tror jag hade kunnat ge en bra kamp om plats till finalen. Tyvärr är det omöjligt att veta i efterhand, tyckte jag körde riktigt fort. Allt stämde nästan efter det, och fick ju såklart köra fritt vilket gör att det går mycket fortare.

Kommer ikapp Anders Nilsson på sista varvet, han har problem med bilen verkar det som. Kommer upp jämsides men han har innerkurva så ger mig inför nästa kurva där jag försöker på en ny inner, vi båda blir stående och får börja om. Jag försöker inte ens backa utan väntar till han har kört iväg innan jag också far.



Är ganska nöjd med resultatet i Lycksele, har visat mig i backspegeln på konkurrenterna! Nu är det bara att träna mer så dom får se mig genom vindrutan också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar