30 juli 2017

Rallycross i Lycksele

Har varit på tävling i Lycksele i tisdags som många vet om. Uppdateringen blev lite sen p.g.a att jag inte varit hemma.

Jag, pappa och mamma blev det som åkte dit. På plats fanns lite andra som följer mig.Roligt när folk är och tittar på tävlingarna man kör. Tyvärr var Anders inte med då han tagit semester från Rallycrossen ett tag. Han är med till nästa tävling.

Väl på plats så backade vi ner bilen och anmälde mig och så. När jag kom tillbaka till bilen så hade pappa hittat en lös bult som ramlat från bilen. Innan besiktningen så la han sig under bilen och tittade vars den hade kommit ifrån. Den har suttit vid stötdämparen bak, så den hängde helt lös. Lite snabbmek med en provisorisk lösning och sen gick bilen igenom besiktningen.

Vi körde tidsträning och allt kändes riktigt bra, jag tyckte att inställningarna av bilen kändes mycket bättre än tidigare. Jag fick stabil körning och den nya motorn vi byggt ihop kändes bra. Den drar inte likadant som den andra motorn så det är lite annorlunda vid växlingar. Fick en 5e tid på träningen, alla var väldigt jämna och jag låg i toppen bland dom bästa.



I första heatet valde jag startspår som nr 3, jag tog ett spår i mitten. Var inte alls med på lampan så förlorade väldigt mycket i starten. Jag hade tur som kunde gå på insidan och kom ut som 3a efter första kurvan ändå! Jag visste att framförvarande körde riktigt fort så försökte bara hänga på honom. Tog alternativet efter honom också men missade växeln på utgången och förlorade oerhört mycket tid på det lilla. Tog mig i mål som trea utan större missöden i det här heatet. En 7e tid tror jag att det blev. Vi var 34 startande.



I andra heatet fick jag en lika dålig start. Missade helt och var klart sist iväg igen. Försökte gå på utsidan i första kurvan men hade inte riktigt fäste för det. Jag tog alternativet direkt och hamnade långt ut och förlorade tid. Efter det så var jag på en 5e plats och det hände inte mycket mer innan målgång för mig. Jag fick en 11e tid trots det. Var sjukt nöjd hittils med dagen då bilen funkade toppen, jag visade att jag kan köra rwd.

I tredje heatet fick jag en lite bättre start. Blev räddad av innerspår igen. Kom ut som trea efter första kurvan men tog alternativspåret direkt. Fick ett väldigt dåligt alternativ och blev nästan omkörd i utgången men lyckades hålla undan. På andra varvet snurrade två, så körde om dom och sen klämde jag en till på rakan. Låg på andraplats men lyckades aldrig jaga ikapp så mycket att jag kunde köra om ettan när han gick in i alternativet.  Men låg bakom honom just när vi passerar målet. Tyvärr hände det mycket i det här heatet och fick en 17e tid bara.
kvalade in i semifinal i tredje startledet med mina tider jag hade fått under dagen.


Med mina dåliga starter och med start i tredje startledet hade jag inga större förhoppningar med den här semifinalen. Jag hade ju redan nu nått längre än på resten av säsongen. Fick en helt okej start, men var ändå sist ut av alla. Jag höll mig till ordinarie spår när de två framförvarande gick in i alternativspåret. Lyckades klämma mig förbi en bil på rakan och var nu 3a. Höll ganska bra takt och tappade inte mot bilarna som var framför. Tyvärr gjorde jag två stora missar i samma kurva flera varv på rad. Jag gick in alldeles för fort i kurvan och snurrade nästan runt. Förlorade oerhört mycket tid och troligast min chans till final också.
När jag tog alternativet kom jag ut som 5a. Det var två kurvor kvar och de framförvarande bilarna kör ihop i kurvan. Jag försöker smita på en inner men gör en missbedömning och hamnar istället in i räcket. 

Jag är nöjd med tävlingen, hade inte trott att det skulle gå så bra. Finns såklart oerhört mycket att slipa på. Både hur jag kör bilen och ställa in den som jag vill ha den. Vi laddar om inför nästa tävling som vi tyvärr inte har datum på.

Medans så tänkte vi köra en FR tävling i Älvsbyn till helgen med 180 startande.
Vi har bytt motor i v4an inför tävlingen så att jag ska hänga med bättre, vi får väl se hur det går för oss.

Foton av Åke Bäckström



 

4 kommentarer:

  1. Trevlig och informativ text. Känns nästan som att jag var med på plats och såg tävlingen. Bra skrivet och framför allt bra kört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Egentligen ska man skriva det här direkt man kört. Blir bäst så, kanske börja ta med datorn och skriva direkt.

      Radera
    2. Nä. Sköt körandet i första hand men uppdatera snarast efter hemkomsten.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera