Heat 1
Det började jättebra, fick en väldigt bra start i mitt första heat. Kom ut 2a men kände att jag kunde köra fortare, så efter ett halvt varv kom jag om Volvon som låg framför mig. Allt fortsatte i bra fart även fast det var lite halkigt på banan. Jag vann heatet och var väldigt nöjd. Då började problemen...
Depån
Väl i depån så upptäckte en annan förare att min bil läckte bränsle, bränsleslangen hade 2 hål i sig vars det sprutade ut bränsle. Det tog inte länge innan pappa hade fixat det. Tänkte att det var tur att vi fick veta det för bilen hade slut bensin i sig.
Heat 2
Heat 2 började inte lika bra, hade alldeles för höga varv i starten så slirade bort mig och var näst sist ut! De andra tjorvade ihop sig men jag blev utträngd på curbsen. Jag lyckades ta mig upp på en andraplats efter två kurvor men märkte att något var fel, jag hade fått vad jag trodde var en punktering. Det tog inte många kurvor innan jag snurrade. Då hamnade jag 4a och tog alternativet. Jag jagade ikapp de andra bit för bit och låg inte långt efter när bilen började bete sig konstigare och konstigare. Den låste vänster framdäck och ville inte riktigt fungera som jag ville. Jag trodde att det var p.g.a. punkteringen. När vi kom in i näst sista kurvan så tvärlåste bilen vänster framdäck och jag stannade, tyckte inte de där poängen var värt att söndra bilen med och stannade därför.
Bogsering in i depån
Blev bogserad in i depån och nedställd på min plats. Vi såg direkt att jag faktiskt hade punktering men lyfte också upp bilen för att se varför den hade låst hjulet. Hissade upp och såg att bärarmen inte satt fast, inga problem då vi har med nya att sätta dit.
Vid närmare titt så såg vi dock att bärarmen inte hade lossnat från framvagnsbryggan utan dragit sönder hela framvagnen istället så då hade vi ingen chans att laga det. Direkt man gasar med bilen så drar den hjulet bakåt och låser fast det i karossen.
Vid närmare titt så såg vi dock att bärarmen inte hade lossnat från framvagnsbryggan utan dragit sönder hela framvagnen istället så då hade vi ingen chans att laga det. Direkt man gasar med bilen så drar den hjulet bakåt och låser fast det i karossen.
Troligtvist måste vi ta ut motor och växellåda för att laga bilen.
Årets tävlingar
Årets tävlingar har inte varit bra för mig, känns som att bilarna bara har gått sönder. Av de tre tävlingarna jag har hunnit köra i år så har bilen gått sönder i alla tävlingar. Varenda kval utom ett. Den har även varit sönder i de båda finalerna jag har varit i.
Hoppas dock på en revansch i Älvsbyn 2-dagars tävling den 2:a och 3:e augusti. Det blir min nästa tävling och därefter kör jag i Piteå 2-dagars och även Gällivare 2-dagars de följande helgerna. Troligtvis blir det Saab V4:a till både Älvsbyn och Piteå ifall jag får behålla den.
Hoppas dock på en revansch i Älvsbyn 2-dagars tävling den 2:a och 3:e augusti. Det blir min nästa tävling och därefter kör jag i Piteå 2-dagars och även Gällivare 2-dagars de följande helgerna. Troligtvis blir det Saab V4:a till både Älvsbyn och Piteå ifall jag får behålla den.
Många från Team Saivis var närvarande och det kommer även vara många i Piteå och Gällivare!
Tyvärr har jag ännu inte några nya bilder utan den ovan. Jag sitter och väntar på att Eilert Gezelius ska ladda upp några som jag får låna! Det kommer en till uppdatering när jag fått bilderna och när vi även fått upp filmerna på Youtube.
Himla tråkigt att bilen pajade igen. Vilken trist inledning du har fått på din första säsong som senior. Lycka till i Älvsbyn!
SvaraRadera