19 november 2013

Rc-bygge och skruvning

Nu har det gått ett tag sen jag har bloggat sist så tänkte att jag gör det nu!

Det har hänt ganska mycket sen sist, jag har påbörjat RC-2150 bygget. Det är en Kadett GSI kaross som vi bygger just nu, det blir nog också en 16v motor eftersom den är så mycket billigare och bygga på. Det innebär att jag inte kan köra SM nästa år!

Vi har också börjat skeppa av lite bilar till stugan, dessutom har vi fått sålt en bil också.

Vår Mazda 323F stod bara och tog plats i garaget över vintern och hindrade oss från att ta hem Kadetten så vi har sålt den.

De enda bilarna vi har hemma just nu är Saab 9000, Saab 99an och Saab 900an som vi dessutom byter koppling i.

Kopplingen gick när jag körde klubbtävlingen här i Gällivare. Vi trodde det var en sak i växellådan eftersom det inte hade luktat koppling, men vi blev glatt överraskade när vi upptäckte att det var en så lätt sak som kopplingen istället för hela lådan. Vi ska byta den idag-











Snart blir det väl att börja träna på isen som vi brukar göra nästan varje år. Vi använder oss av två King Cabs med plogar. Det finns lite där att göra där också, fästet gick sönder och plogen vek sig under bilen.

Det blir väl kanske att ploga upp en isbana innan jul, så att vi kan köra.

7 kommentarer:

  1. Kul att du har börjat med Kadetten, hoppas att den blir färdig till säsongsstarten. Och det var ju även glädjande att det bara var kopplingen på 900án.

    Skruva på och uppdatera bloggen ofta så vi får se vad som händer i garaget under vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra! Går allt perfekt är den klar till start innan mars men det tvivlar jag starkt på, innan sommaren iaf!

      Radera
  2. Vad roligt att du har återupptagit bloggen efter en stunds välbehövlig paus efter den intensiva folkracesäsongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med! Hoppas bara att vi får till plogfästet så vi kan träna också.

      Radera
  3. Enligt det nationella tekniska reglementet så är det 2 ventiler per cylinder som gäller så med 16v motor kommer du nog inte ens få vagnsbok på bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tillåtna bilar
      Se reglemente för klass 4 2150cc
      Bilar enligt Tekniskt reglemente Rallycross-Juniore
      r.
      Rallycross Juniorbilar 1600cc
      16 ventilsmotor max 2000cc, trimmad enligt grupp N
      reglementet är tillåten i denna klass.
      Måste vara en motor från en bil som det finns grupp
      N homologeringshandlingar på.
      Ingen överladdning är tillåten.
      För bilar med detta motoralternativ kan viktskalan
      justeras under säsongen.

      http://www.onbf.se/regelverk/2013/onbf_rc_regelverk_alla_klasser_2013.pdf

      Det finns undantag! :)

      Radera