3 september 2018

RM/SM i Kalix!

Vi hade fullt upp med att göra bilen i ordning för rallycrosstävlingen i Kalix!
Efter förra tävlingen kom vi hem och bestämde oss för att åka ut och träna med bilen, sagt och gjort.
Väl ute på banan så märkte jag direkt att kopplingen inte tog som den skulle. Inte nog med det, jag hann bara 1,5 varv innan bärarmen gick sönder och jag åkte rakt ut i en sandfålla. Att försöka bärga upp bilen därifrån utan traktor och utan att köra sönder fjäderbenet var ingen lek kan jag säga.
Efter många om och men var bilen lastad och vi förde den direkt till garaget för genomgång.



 När jag slog i sandfållan så tryckte den inte lite i fronten, plasten gick sönder och lite plåtskador. Vi var snabba att börja fixa med plasten och tog bara de nya skärmarna som var ganska hela.

Varför kopplingen inte tog var så enkelt som en trasig och läckande slavcylinder, vi bytte ut den till en vi hade hemma och det fungerade igen. Dock inte helt 100, den nya cylindern hade kortare slag så kopplingen tar lite längre ner än jag är van vid, påverkar inte desto mer men växlingarna sitter inte riktigt som de brukar med den här nya!


 Såklart vart det ny olja i maskinen också! Farsan är faktiskt hjälten bakom den här renoveringen, jag var bara med en kväll sen gjorde han resten på egen hand. Så när jag kom tillbaka förra måndagen och skulle börja med bilen var den redan klar! Kändes riktigt skönt, var helt klar inför SM tävlingen!











Innan första heatet började så upptäckte jag att kameran vi har monterat bakåt har gått sönder. Så var helt blind bakåt och gjorde några riktiga missar pågrund av det. Blir att beställa en ny kamera som förhoppningsvis håller bättre, backspeglar kan jag inte använda eftersom buren sitter ivägen så jag inte ser något i dom.

Första heatet var över innan det började för mig, var bra med i starten och var 3a inför första kurvan. Tog mig förbi han som låg tvåa med en snål innerkurva men där gick fälgen sönder och krängde av däcket. Jag svängde in i depån så fort jag kunde och var riktigt less, hela dagen förstörd i första heatet.



Eilert Gezelius
Pågrund av att jag bröt första heatet hamnade jag bland alla andra som haft dåliga tider eller brutit p.g.a olika anledningar. Det var riktigt bra för mig, tog mig ut först från plattan men på gruset inför första kurvan tappade jag mot Eriksson som tog mig på innern. Blev två ut efter första kurvan och låg och jagade på honom, blev följa john det första varvet innan jag gick in på alternativet. Fick inte riktigt till alternativet som jag hade velat, gled ut lite. Men kom ändå ut på min 2a placering. När Eriksson senare får punktering går jag upp i en säker ledning och vinner det heatet.  Blev en ganska bra tid, ca 6e. Har faktiskt inget foto eller resultat just nu.




Är bra med i början av starten på en 3e plats innan jag missar en växel och lägger i 6an. När vi kommer in mot första kurvan så hamnar jag i ett dåligt läge när jag vill börja ta kurvan men istället trycker en  bil framför mig, får styra ut för att inte vända honom och tappar då flera placeringar och börjar om sist. När de båda framför mig tar alternativet fortsätter jag ordinare spår och börjar få upp farten, börjat få till körningen riktigt bra nu och gör färre och färre misstag. Håller tighta spår, nästan lite för mycket över curbsen. Får en jättesladd ett varv men räddar upp det, tyvärr går det såklart åt väldigt mycket tid och bakomvarande knappar in på mig igen.När jag tar alternativet på sista varvet så tappar jag till en 4e placering igen. Höll det in i mål men var inte nöjd över omgången. Var osäker om jag skulle ta mig till semifinal med en omgång borta men jag tog mig in som 10e person så det var inga problem!



Startade i 3e led i semifinalen. Längst ut på 6e startspåret. Gjorde en riktigt bra start från ytterled och var jämsides med 4a andra bilar in mot första kurvan, lyckades hålla i rätt bra och kom ut som 2a! Helt otroligt från ett 6e spår i 3e startledet! Lyckas hänga på ganska hela första varvet och tappar inte många meter, på andra varvet så missar jag en växel och tappar hur mycket som helst direkt! Reder ut det och kommer iväg ganska snabbt igen. Laddar lite för mycket upp i publikkurvan men reder ut det också. Blev otroligt stressad, sen lossnade avgassystemet så jag hörde inte min spotter heller. När Michael Johansson som ligger i ledning tar alternativet går jag upp i ledningen en kort stund, eftersom jag varken hörde min spotter eller hade syn bakåt så kunde jag inte täcka upp i velodromen, körde likadant som om jag körde fritt. Förlorade lite tid på det men hängde efter honom direkt vi kom ut ur kurvan. Gick in på alternativet under det här varvet och kom ut på en andraplats men väldigt lite marginal. Under det sista varvet vi kör så ligger jag bara och täcker för så jag inte ska tappa min placering och min finalplats i andraled. Lyckas med det och får starta i 2a led i finalen, bredvid Johan Uhr! Otroligt nöjd med att ta mig vidare till min första final, helst från sista startled. Trodde inte det var möjligt.

Får en bra start men hamnar på yttersidan av Michael Johansson i denna start. Vi är flera tätt in mot förstakurvan och jag går tyvärr förlorandes ut därifrån och tappar en placering från yttern och en inifrån. Tar alternativspåret direkt, får till det riktigt bra och kommer ut på en 6e placering med möjlighet att jaga ikapp några placeringar iallafall. Efter velodromen påväg upp mot publikkurvan går drivaxeln sönder och jag bryter då finalen. Riktigt trist att avsluta helgen så när jag fått sån revansch i Semin. 
Nu har vi börjat repa bilen, vi har bytt drivaxel och testat den. Det slirar INTE på kopplingen som jag trodde under tävlingen, vi tappade fäste på grusdelarna när det var så gropigt. Det kändes precis som kopplingsslir men var skumt att det var just där. Nu är det iallafall testat och bilen börjar bli mer redo för veckans träning. 

Jag har anmält mig till Bollnäs 2-dagars tävling den 15&16e. Är bilen hel ska jag dit och köra, tanken var väl att det här skulle bli min sista rallycrosstävling för i år men har jag möjlighet åker jag ner och tävlar där. Vill ju ha så mycket körning som möjligt. Blir att byta lite plast, olja, kolla igenom bilen allmänt så att jag inte åker 100mil i onödan och bara kör ett heat innan det går sönder något som man ser under servicen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar