5 mars 2018

Racingspecial

Kört min första Racingspecial ihelgen. Tävlingen gick i Kalix. Var ensam startande i Rallycross klassen så hade ingen press på mig att köra fort, ville mest träna, lära mig av lite misstag och köra.

Vi började åka vid 5 på morgonen härifrån Gällivare och var framme just efter 8, inga problem med anmälan eller besiktning. Vi varmkör bilen utan några problem också, kör och rekar banan och den är mycket mycket smalare än vad jag är van vid. Sen är det oerhört svårt att se då allt är vitt.

När jag väl skulle ut i första heatet får jag inte igång bilen, hör att den vägrar starta och surar ner sig. Testar slå av tändningen och då hör jag hur pumparna går för fullt, kopplar ur dom och testar lite. Tillslut får jag dom att fungera som de ska, försöker återigen starta bilen men ser då hur det börjar ryka under huven. Tar av den och ser att det ryker från luftfiltret. Får av det samtidigt som det börjar brinna och stampar ut elden. Filtret är helt förstört och tänkte att nu är den här tävlingen körd, jag hade ju inte med ett reservfilter till de här förgasarna och basplattan.


Som tur är får jag hjälp att rengöra förgasarna lite fort, såklart hade jag ju lämnat alla trasor hemma, fick även låna ett luftfilter av Michael Johansson, Oerhört tacksam, utan filter hade jag inte kört någonting.



1a Racet
Kommer ut till första racet, tänker ta det lungt för att titta banan och bara hålla mig på vägen. Lite ryckig körning och får inte till allt som jag vill men har flera åk kvar så inget ja oroar mig för. Kör ganska lugnt och får en bra tid på 2:17.
2a Racet
Inför andra racet får jag mycket bättre fart och vet bättre hur kurvorna går, tyvärr missar jag en kurva helt och kör av banan. Kommer upp igen ganska fort men förlorar såklart mycket tid. Kör ganska bra och får till körningen mer och mer, gör ju många misstag som drar ner på tiden. 2:27 blev det denna omgång.
3e racet
Fick bra flyt det här åket, tyckte allt gick riktigt bra och fort. Gjorde några små missar och körde för fort in i kurvorna o förlorade därför tid men annars var de oerhört bra. Tyvärr gör jag en jättemiss i en kurva i nerförsbacke och ställer mig på tvären. Efter jag lyckats backa mig ut så har jag lätt fördrivit 20 sekunder på att backa och hålla på. Hade inte det hänt hade jag nog fått en ganska bra tid det åker.
2:36
4e racet
Får ganska bra körning det här åket, laddar fortfarande för mycket på några ställen som gör att jag missar, det drar ner tiden rejält. Men jag vågar då gasa på andra ställen som jag inte gjort tidigare. Sladdar lite för mycket och förlorar tid på det också, men lyckas ta några kurvor riktigt bra som jag är nöjd med, tyvärr kör jag sönder stötdämparen back i ett av guppen, märkte det först efter jag kommit i mål. 2:22 blev tiden, min första tid under dagen när jag tog det lungt var den snabbaste. Troligast var det för att jag inte gjorde några missar alls och att banan var bra. Tror jag hade kunnat öka tiden mycket om jag hade tagit det lugnt och kört för så bra tid som möjligt, jag körde mer på gränsen av vad jag klarar av och gjorde då missar. Jag lärde mig mycket iallafall!
Fick massvis med tips och trix under den här tävlingen vilket är asgrymt. Lite svårt att ta in det i praktiken under tävling, men definitivt sånt jag kommer tänka på under träningar och försöka träna in. Vill även tacka för all hjälp jag fick under tävlingen, hade ju Rickard från BKD som var med och hjälpte mig bland annat. Sen vill jag tacka Kalix MK för tävlingen, jag tyckte det var riktigt roligt med något annorlunda, kommer definitivt igen.

Foto: Kent Englund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar