6 mars 2016

Istävlingen i Överkalix

Direkt vi kom till tävlingen i Överkalix så packade vi såklart upp alla saker från bilen, valde vår plats och började varmköra bilen. Det var ganska kallt, -22 grader så det var viktigt att bilen funkar som den ska med el och sånt, så man inte behöver skruva i sånt. Vi startade bilen och backade ner, kände att toppen blev varm, men inte slangarna. Vi skruvade upp pumpen till kylaren, den var full av is och vatten. Det var inte tillräckligt med glykol för att klara av kylan fast vi hade mätt med vår glykolmätare!

Lägg till bildtext
Vi fick skruva upp slangarna, kylaren och pumpen. Värmde upp de i den vanliga bilen som var påslagen och hade värme. Vi satte dit vår reservkylare för att se att det gick runt, nu funkade det.
Fick gå och anmäla mig och gå banan.


Fick bilen i ordning till första heatet, men hade inte testkört den på testbanan. Fick till en bra start men kände att bilen inte gick som den skulle. Kom ut som 4a efter starten, det var mycket snörök så såg inte mycket och bilen gick bara på 3 cylindrar, ville inte avbryta då jag ändå hade en bra placering. Han som låg 3a voltade, var nära att köra in i bilen men klarade undan. Kunde hålla undan bakomvarande och höll min 3e plats in till mål.


Till nästa heat hade vi fått bilen att gå på alla cylindrar, vi bytte tändstiften. Troligast så var det att bilen hade gått så mycket på tomgång som det hade slagit igen. Stiften var helt svarta!

Nu när bilen gick som den skulle fick jag till en sämre start, hade mer motor jämfört mot tidigare så spann bort mig mera. Kom ut som 5a, men jag såg ingenting. Jag försökte köra efter de andra, men var helt omöjligt. Hamnade i snövallen efter 400 meter eftersom jag inte såg kurvan. Jag körde inte fort  på grund av den obefintliga sikten, så kag skadade varken mig själv eller bilen. Men det var riktigt trist, eftersom det kändes som att det var det här heatet jag hade kunnat pressa på mer när jag vet att bilen går.

"Man ska inte köra utan att se", Det var bland det första jag sa när jag klev ut ur bilen och fick prata med min farbror som var funktionär.

Jag kommer inte köra Åsele eller Robertsfors p.g.a avståndet. Kommer försöka satsa på sommartävlingarna istället när jag har en ny motor i Saaben! Kommer kanske köra Morjärv eller Kalix, beroende på hur jobbhelgerna faller in. Jag kommer att jobba 7 dagar och vara ledig 7 sju dagar, så vissa veckor kommer jag vara inaktiv, men då vet ni varför!

4 kommentarer:

  1. Trist med tändstiften i första men det var ju bra att komma trea. Sen så har du lite rätt i att man inte ska köra när man inte ser, men det är väl ganska vanligt på istävlingar att sikten är i det närmaste noll om man inte ligget först. Tråkigt i alla fall att besöka snövallen efter 400m när bilen går som den skall. Men det är bara att komma igen till nästa tävling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absoult kan inte vara annat än nöjd med placeringen med tanke på hur bilen gick! Är taggad till nästa tävling och hoppas att det blir av minst en till för mig under vintern, annars så blir det i sommar!

      Radera
  2. Kul att du har kommit igång med istävlingar - och kul att du bloggar igen. Det var förstås trist att du hamnade i snövallen, men det är bara att bita i det sura äpplet och göra nya försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo känns roligt nu när jag har en dator jag kan blogga med! Nästa istävling är jag taggad mot, blir i Kalix under påskhelgen troligast.

      Radera